Acht tips voor de ideale baan via Twitter
Twitter en het UWV zijn de initiatiefnemers van de Nationale Banendag. De bedoeling is dat werkzoekenden tweets versturen met #jouwbaan, om zo in de spotlights te staan bij werkgevers.
Baan dankzij TwitterSolliciteren via Twitter kan werken, weet ook de 30-jarige Sander Oord uit Tilburg. Hij deed vorig jaar mee aan de eerste Nationale Banendag en kreeg hierdoor iets later een baan aangeboden.
"Ik verzon dingen om op te vallen. Zo verwees ik naar mijn eigen website, die speciaal hiervoor was. Ook gaf ik tegoedbonnen weg aan werkgevers. Ik kwam gratis een dagje voor ze werken als ze me uitnodigden", vertelt Oord tegen Omroep Brabant.
ZIE OOK: Gratis pannenkoekenbakker en ideeëngenerator uit Tilburg aan de slag bij medisch bedrijf
In de praktijk brengenNa verschillende gesprekken kwam Oord iets later, hoe ironisch ook, aan 'de andere kant' terecht. Hij houdt zich nu bij Step2Go bezig met het werven van personeel via social media. "Ik wilde iets doen met sociale media en marketing. Wat is er dan leuker dan mijn ervaring in de praktijk te brengen?"
Speciaal voor de Nationale Banendag geeft Oord werkzoekenden tips en tricks over het solliciteren via Twitter, die wij hier uiteenzetten. "Het gaat er vooral om dat je je inspant om een baan te vinden. Dan is voor werkgevers een motivatiebrief niet eens altijd meer nodig."
Acht tips
- Het belangrijkste: zorg voor duidelijkheid. Dit betekent dat een Twitterbiografie op orde moet zijn;
- Zet in de omschrijving welk werk je zoekt of waar een baan aan moet voldoen. Gebruik korte steekwoorden, waarmee je je persoonlijke leven en je zakelijke leven uitlegt. Bedrijven willen zien of het klikt;
- Gebruik een serieuze profielfoto. Een vakantiefoto is leuk, maar een werkgever hoeft niet te weten welke cocktail jij dronk bij dat ene zwembad in Griekenland;
- Denk ook na over je profielnaam. Iets als 'xxx' in de naam is aardig voor vriendinnen, maar werkgevers klikken hierbij waarschijnlijk snel weg. Gebruik als alternatief bijvoorbeeld je volledige naam, of een deel van je naam en je leeftijd;
- Verwijs naar je cv. Dat kan door een linkje naar LinkedIn of je eigen website in je profiel te zetten. Als je dat niet hebt, volstaat een verwijzing naar iets als Facebook ook;
- Denk na over wie je aanschrijft op Twitter voor een baan. Als je de Rabobank bijvoorbeeld vraagt om een reactie, is het niet zo handig als je even daarvoor een tweet naar ABN Amro hebt gestuurd. Dat kan wanhopig overkomen;
- Wees je er verder van bewust dat wat je schrijft lange tijd op een hoge positie in zoekmachines online blijft staan, zelfs als je de tweets verwijdert. Twitter wordt namelijk regelmatig geïndexeerd door bijvoorbeeld Google;
- Ten slotte: vergeet de hashtag #jouwbaan niet!
Voor meer tips is een blogpost van Oord te raadplegen. Wie meer advies wil, kan hem vandaag om een reactie vragen op Twitter. Hiervoor kan de hashtag #vraaghetsander worden gebruikt. Succes!