'Snel afspraken over gevaarlijke treinen', inhoud wagons vaak niet duidelijk
Deze week bleek dat veiligheidsafspraken hierover niet worden nageleefd. Er bleek onder meer dat er veel meer wagons met gevaarlijke stoffen rijden dan is toegestaan. Bij Eindhoven passeren bijvoorbeeld meer dan vier keer het aantal afgesproken treinen met gevaarlijke stoffen.
Meer invloed Van der Maat vindt dat de staatssecretaris Dijksma zelf meer moet gaan sturen op de plafonds – het maximaal aantal treinen – op de Brabantroute.
Verder roept hij vervoerders met klem op om voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over een andere route te kiezen dan de Brabantroute om de Brabantse steden te ontlasten. Van der Maat wil dat Dijksma meer invloed uitoefent op de keuze van deze alternatieve routes.
Groot deelIn het radioprogramma ‘Alles mag op zaterdag’ van Omroep Brabant zegt Van der Maat dat van ongeveer veertig procent van de wagons op het Brabantse spoor de inhoud niet duidelijk is. “Vervoerders moeten de correcte gegevens hanteren en het Rijk moet daar voor honderd procent op toezien.” Verder roept hij de staatssecretaris op om snel een beslissing te nemen over de aanleg van een automatisch remsysteem waar dat nog niet aanwezig is, zoals bij Tilburg.
De NOS meldde afgelopen week de schending van de afspraken op basis van cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Vooral bij Breda, Tilburg en Eindhoven worden de vastgestelde hoeveelheden voor het vervoer van het brandbare gas (lpg) zwaar overschreden.