Video

Bewoners huurhuizen Veldhoven boos over renovatie: 'Overal stof, dit is geen doen'

30 mei 2016 om 19:30
nl
"Kijk, zo'n puinhoop was het. Hier zie je hoe de trapleuning los is geraakt. En hier liggen onze kleren, zo aan de kant gegooid en onder het stof." Buurtgenoten Marcel Slegers en Wendy de Bruin zitten samen aan tafel. Ze bekijken foto's op elkaars telefoons. Beiden wonen ze in de wijk d'Ekker in Veldhoven, waar bijna 500 sociale huurwoningen worden gerenoveerd.
Profielfoto van Oerlemans Marjanka
Geschreven door
Oerlemans Marjanka

De huizen van Marcel en Wendy zijn bijna klaar. De opknapbeurt deed nogal wat stof opwaaien, letterlijk en figuurlijk. Wendy schreef corporatie Woonbedrijf een brief, Marcel stopte uit protest zelfs met het betalen van zijn huur.  
Volgens Slegers was de verbouwing van zijn woning een regelrechte ramp. "Alles zat onder het stof. Wekenlang leefden we op een paar vierkante meter in de huiskamer. Koken ging niet. We hadden wel een gastelletje, maar dat werd ook helemaal smerig tijdens het stucen. Er was een unit waar meerdere gezinnen konden douchen, maar die douche daar raakte al snel verstopt. En in plaats van de vooraf beloofde drie weken, zaten we zes weken in de ellende."
De Bruin vult aan: "Er is bij ons een lekkage onstaan. De asbestverwijderaars hebben de muren beschadigd, boven zitten alle muren onder de zwarte vegen en is het behang losgegaan."
BoosDe werkzaamheden in de huizen van Slegers en De Bruin zijn grotendeels klaar. Nu de stofwolken in hun huiskamers zijn opgetrokken, is het geen opluchting of blijdschap, maar boosheid die overheerst. "Volgens Woonbedrijf konden we in onze huizen blijven tijdens de werkzaamheden. Maar het was echt geen doen. Een compensatie in de huur zou redelijk zijn. En dat alles wat kapot is gegaan, hersteld wordt."
De Bruin schreef een brief naar Woonbedrijf met het verzoek tot een oplossing te komen. Meer dan tien andere gezinnen uit de wijk illustreerden die brief met voorbeelden van alles wat mis ging en vervelend was tijdens het de werkzaamheden. Buurtbewoners van wie de huizen de komende jaren nog aan de beurt komen, houden hun hart vast. De Bruin: "Ik ben nog jong en voor mij was het al heel vervelend. En dadelijk moeten ook oudere mensen 's nachts en in de winter naar een chemisch toilet in hun schuur. Dit mag en kan zo niet."
Slegers is zelfs gestopt met het betalen van zijn huur. "Ik krijg van Woonbedrijf te horen dat ze het nut niet zien om met ons in gesprek te gaan. Ik heb drie keer gebeld en ze geven niet thuis. Ik wil gewoon een nette reactie."
'Niet alles goed gegaan'Die reactie komt wel richting Omroep Brabant. Via de mail laat Woonbedrijf het volgende weten:  "In de opstart van de werkzaamheden is niet alles meteen goed gegaan. Dat komt helaas vaker voor bij de opstart van onderhoudswerkzaamheden. Na de ervaring en meldingen van de bewoners heeft de aannemer maatregelen getroffen. Er is extra capaciteit ingezet op het project. Zo kunnen de medewerkers van de aannemer meer aandacht aan de bewoners besteden en meer maatwerk leveren. Bewoners krijgen alleen een financiële vergoeding als er sprake is van verhuis- of herinrichtingskosten. Bijvoorbeeld als de vloer vervangen wordt, dan moet er nieuwe vloerbedekking aangeschaft worden of als er nieuwe kozijnen geplaatst worden past de vitrage vaak niet meer. Daar is bij deze onderhoudswerkzaamheden geen sprake van. De renovatiewerkzaamheden voeren we uit zonder huurverhoging en we lossen de problemen op waar de bewoners last van hadden zonder huurverhoging."
Woonbedrijf vindt niet dat er een verkeerde inschatting is gemaakt door bewoners tijdens de werkzaamheden in hun huizen te laten wonen. "Verhuizen naar een wisselwoning is ook nog veel ingrijpender, dan moet men namelijk twee keer verhuizen in een paar weken tijd." De corporatie sluit haar reactie af met: "Voor wat betreft eventuele schade die is ontstaan, daarvoor bestaat een schaderegeling en bewoners kunnen eventuele schade melden bij de aannemer."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.