Brabant nationaal koploper in grote distributiecentra
Sinds 2013 zijn er 28 nieuwe, grote distributiecentra in Nederland gevestigd. Deze centra, elk meer dan 40.000 vierkante meter, hebben in totaal twee miljoen vierkante meter in gebruik genomen of zijn nog in aanbouw en er gaan meer dan 10.000 mensen werken. Brabant heeft een marktaandeel van 43 procent, zo blijkt uit de cijfers die werden gepresenteerd tijdens de vastgoedbeurs Provada in Amsterdam.
[youtube:body:https://youtu.be/7Lit4SEcG64]
Nieuwe technologieXXL-distributiecentra worden gerealiseerd door winkelketens en on-line shops (zoals Primark, Action, Lidl, Bol.com), merken (zoals Tesla, Michael Kors) en logistieke dienstverleners (zoals Rhenus, DB Schenker, Arvato). "Een belangrijke drijfveer zijn schaalvoordelen, zodat de nieuwste technologie kan worden gebruikt, personeel efficiënt ingezet en leveringen gecombineerd.
"Bij zowel de traditionele winkelketens met groeiende internetverkopen als bij de pure webshops is meer ruimte nodig om voldoende voorraad te hebben voor een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. Veel ruimte is ook nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending", aldus drs. René Buck, directeur Buck Consultants International.
Tilburg-WaalwijkDe corridor Rotterdam - Brabant - Limburg favoriet is voor XXL-distributiecentra. Maurice Kuipers, senior adviseur bij Buck Consultants International: "Noord-Brabant doet het met een marktaandeel van 46 procent het beste, gevolgd door Limburg met 25 procent en Zuid-Holland met 18 procent. De regio Tilburg-Waalwijk is de nationale koploper."
De adviseurs van Buck Consultants International verwachten een verdere groei van XXL-distributiecentra. "We zitten halverwege dit jaar met elf nieuwe XXL distributiecentra al op bijna het dubbele van 2014. Uitdaging wordt de komende tijd om in de favoriete regio's voldoende grote kavels op bedrijven-terreinen beschikbaar te hebben."