Bavaria verliest rechtszaak, 'Zo. Nu eerst...' mag door iedereen gebruikt worden
Eerder had de rechtbank Bavaria wel in het gelijk gesteld toen de bierbrouwer het alleenrecht op de slogan claimde. Een woordvoerder van Bavaria noemt de uitspraak nu daarom 'heel teleurstellend'. De bierbrouwer was naar de rechter gestapt omdat interntebedrijf Yourhosting in een radiospotje de slogan ‘Zo. Nu eerst naar de cloud' gebruikte.
Dat leek volgens Bavaria te veel op ‘Zo. Nu eerst een Bavaria'. Het internetbedrijf ging in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank en kreeg dinsdag dus gelijk. Een resultaat waar het bedrijf volgens een woordvoerder 'heel blij' mee is. Of het internetbedrijf de slogan weer gaat gebruiken, kan hij nog niet zeggen.
'Gewone, gangbare zin'Het hof oordeelt dat de tekst 'Zo. Nu eerst...' niet door auteursrecht wordt beschermd. Ook heeft de bierbrouwer volgens het hof niet voldoende aangetoond dat sprake is van inbreuk op haar merkrechten of onrechtmatig handelen door Yourhosting.
De slogan van Bavaria is in 1985 in opdracht van de bierbrouwer ontwikkeld door een reclamebureau. De woorden 'Zo. Nu eerst...' vormden toen en nu volgens het hof 'een gewone, gangbare zin in de Nederlandse taal'. "Het is een gebruikelijke combinatie van woorden", staat in de uitspraak te lezen. "Een persoonlijk stempel van de auteur valt daarin niet te ontwaren."
Benieuwd naar reactieInhoudelijk kan Bavaria naar eigen zeggen dinsdag nog niet reageren op de uitspraak. "We moeten deze eerst rustig bekijken", zegt een woorvoerder. "Of we verdere juridische stappen ondernemen, kunnen we dan ook nog niet zeggen."
Na de eerdere positieve uitspraak voor Bavaria bezorgde de brouwer een pallet bier bij Yourhosting in Zwolle. Dit onder het mom van 'Zo. Nu eerst een Bavaria'. De bierbrouwer geeft dinsdag aan benieuwd te zijn naar de reactie van het internetbedrijf nu.
'Geen zout in de wonden'De woordvoerder van Yourhosting geeft echter aan geen 'zout in de wonden van Bavaria te willen strooien'. Of er dus een ludieke actie van de kant van het internetbedrijf volgt, is de vraag.