Op deze Brabantse snelwegen gebeuren de meeste ongelukken
De meeste ongelukken op de Brabantse snelwegen gebeuren bij knooppunt Empel. Andere locaties met veel ongevallen zijn knooppunt Galder, de A2-ring rondom Eindhoven en de A16 bij Moerdijk. SIMN houdt per vijf kilometer snelweg bij hoeveel bergingsvoertuigen en op pad worden gestuurd voor ongevallen. Dat overzicht zie je hieronder.
[localfocus:body:https://localfocus2.appspot.com/5791c3231217e]
De cijfers die de Stichting gebruikt zijn gebaseerd op bergingsbedrijven. Het gaat om ongevallen waar bergers naartoe worden gestuurd en er is gekeken naar de stukken van vijf kilometer waarbij minimaal vijftien ongelukken zijn gebeurd.
Dan is bijvoorbeeld te zien dat op de A58 van Breda naar Eindhoven 299 bergers zijn ingezet in 2015. De andere kant op, van Eindhoven naar Breda, moesten bergers 289 keer de snelweg op.
'Slecht weer, tolheffing en windmolens'De Verkeers Informatie Dienst (VID) bevestigt de stijging van het aantal ongevallen. Volgens de VID is er ook in 2016 een duidelijke stijging te zien ten opzichte van 2015. Waar die stijging vandaan komt is niet gemakkelijk te zeggen. "Het is een combinatie van heel veel factoren. Er is meer drukte op de weg, het is slecht weer geweest en we hebben nog extra ongevallen gezien door bijvoorbeeld de windmolens", laat de VID weten. "Daarnaast is er natuurlijk de Belgische kilometerheffing gekomen. We hebben gezien dat dat voor meer verkeer heeft geleid. Dan kan ook hebben gezorgd voor meer ongelukken."[soundcloud:body:https://soundcloud.com/omroepbrabant/verslaggever-pepijn-nagtzaam-over-ongelukken-op-de-brabantse-wegen]
Wegsituatie is niet het probleemJaar na jaar stijgt het aantal ongevallen op de Brabantse snelwegen. Waarom het aantal ongevallen op bepaalde plekken hoog is vindt Veilig Verkeer Nederland lastig te zeggen. “We hebben bijvoorbeeld gekeken naar Empel, en zien daar geen rare situaties. Je hoeft alleen maar een paar keer van baan te wisselen, maar de situatie is bijvoorbeeld niet gewijzigd in de laatste jaren. Terwijl er wel meer ongelukken gebeurd zijn.”
LEES OOK: Anoniem en als het goed gaat zie je ze niet: dit zijn de helden van de snelweg
Pascal Delissen van Logicx, die als berger vaak de snelweg op gaat, ziet wel een duidelijke ontwikkeling in rijgedrag. “Mensen zijn steeds vaker met allerlei dingen bezig, maar niet met de weg en het verkeer. Da’s gevaarlijk. Vanuit mijn vrachtwagen zie ik vaak dat mensen met hun telefoon bezig zijn, bijvoorbeeld.
Dat wordt ook benadrukt door Ilona Hultermans van VVN. “Negentig procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk handelen. Dat is heel vaak een kwestie van het gebruik van de mobiele telefoon. We zien ook dat het aantal ongevallen dit jaar is gestegen. Andere grote oorzaken liggen bij een (te hoge) snelheid of alcohol.”
AlertheidOm die reden heeft VVN het jaar 2016 bestempeld tot ‘Jaar van de Alertheid’. In actieweken probeert de organisatie weggebruikers te wijzen op het feit dat ze hun ogen op de weg moeten houden, en vooral niet op andere zaken zoals telefoons.