Anoniem en als het goed gaat zie je ze niet: dit zijn de helden van de snelweg

24 juli 2016 om 16:00
nl
Met 475 kilometer aan snelweg heeft Brabant het grootste snelwegennetwerk van Nederland. 475 kilometers waar dagelijks duizenden en duizenden mensen overheen rijden. Soms gaat het goed, soms gaat het fout. In beide gevallen is - vaak ongemerkt - een geoliede machine aan het werk op de achtergrond. Het zijn de helden van het asfalt. Als alles goed gaat zie je ze niet, als het fout gaat zorgen ze voor de veiligheid. Maar wat doen ze nou eigenlijk?
Profielfoto van Nagtzaam Pepijn
Geschreven door
Nagtzaam Pepijn

“Ik heb eigenlijk meer het gevoel dat ik hier op de snelweg woon dan thuis”, grapt berger Pascal Delissen. Zijn telefoon staat niet stil. Het aantal ongevallen in Brabant stijgt al een aantal jaar. Dat merken de mensen die daar voor hun werk mee te maken hebben maar al te goed.
“Je ziet sowieso een toename van verkeer”, legt Delissen uit. “Er zijn wegen in Brabant die te klein zijn voor het aantal auto’s dat er rijdt. Dus je ziet meer drukte, meer ongevallen, meer pech en dus meer stremmingen en oponthoud. Meer werk dus.”[soundcloud:body:https://soundcloud.com/omroepbrabant/verslaggever-pepijn-nagtzaam-over-ongelukken-op-de-brabantse-wegen]
'Mijn weg moet veilig zijn'Dat ziet weginspecteur Jeroen Santing Van Rijkswaterstaat ook. Hij rijdt dagelijks op de snelweg. Als weginspecteur speurt hij naar dingen die niet in orde zijn. “Dat kan echt alles zijn. Op het moment dat wij zien dat iemand pech heeft of een ongeluk heeft gehad zorgen we dat de situatie veilig wordt”, legt hij uit. “In de praktijk bestaat mijn baan uit rijden, wachten en bellen”, lacht hij.
Dat blijkt. Tussen zes uur ‘s ochtends en drie uur ‘s middags rijdt Santing keer op keer op en neer tussen Geldrop en Oirschot. "Per dag is dat een paar honderd kilometer. De tijd vliegt." Hij wordt door de Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat ingeseind als hij ergens nodig is, of hij belt als hij iets ziet dat niet in de haak lijkt. In de spitsen zijn er zo'n twintig weginspecteurs actief in Brabant, ieder in hun eigen gebied.
Als de weginspecteur op een vluchthaven een auto ziet met een open motorkap draait hij snel van de weg af. Het signaalbord gaat omhoog, Santing gaat even kijken. De automobilisten stellen de motor af te willen laten koelen, daarna willen ze verder. “Dat gaat ‘m niet worden”, stelt hij. “Met dit weer hebben we de regel dat we automobilisten meteen van de snelweg af willen”, vertelt hij, terwijl hij zijn telefoon weer pakt. Een berger wordt geregeld, die de onfortuinlijke automobilisten naar een tankstation in de buurt brengt.
Alles draait om veiligheid in zijn vak, legt Santing uit. “Da’s mijn grootste taak. Ik zorg dat op ‘mijn’ stuk snelweg alles goed gaat.” Dat werk kan bestaan uit het afsluiten van een stuk weg waar iets op ligt, het regelen van een berger voor een gestrande automobilist of het begeleiden van een truck met een lekke band.Hij werkt daarbij nauw samen met de hulp- en bergingsdiensten.
“Wij worden gebeld als er voertuigen weggehaald moeten worden”, zegt Delissen. “Dat klinkt makkelijk, maar elke situatie is weer anders. Soms is het inderdaad een wagen erop en klaar, maar laatst hadden we een vrachtwagen die bijna uit elkaar viel. Dan wordt het nog een hele operatie om zo’n ding intact van de snelweg te krijgen.”
'Gedrag van automobilisten wordt anders'Beide mannen merken de afgelopen jaren een verandering in gedrag bij een hoop. “Af en toe benaderen mensen je op een zeer onprettige manier”, zegt de wegsinspecteur. “Dan snappen ze vaak gewoon niet wat je aan het doen bent, en dat het ook om hún veiligheid gaat.”
Dat kan Delissen beamen. “Wij moeten regelmatig langs een file om ergens een voertuig te bergen. Dan komt het vaak voor dat mensen boos op je worden en denken ‘ik in de rij, jij ook in de rij’. Heel gek is dat”, zegt hij verbaasd. “Mensen zijn steeds meer met zichzelf bezig, het gaat alleen maar om hen. Terwijl ik juist op die plek ben om de boel op te lossen, de weg weer vrij te maken. Waarom zou men dan de frustratie uiten richting mij", vraagt de berger zich af.
'Mooi werk'Het zijn de vervelende moment van het werk, vinden beiden. Toch hebben ze allebei ook vooral heel veel plezier in wat ze doen. "Dat iedere situatie is en je zo snel mogelijk moet zorgen dat het verkeer weer door is, da's een mooie klus", zegt Delissen. "Vooral ook omdat je soms moet improviseren."
"Een ongeluk is nooit leuk", stelt Santing. "Maar voor mij is de uitdaging dat áls zoiets gebeurt, wij het zo goed mogelijk oplossen. Zorgen dat de betrokkenen veilig zijn, de hulpdiensten zo goed en veilig mogelijk kunnen werken en zorgen dat automobilisten ongestoord kunnen rijden. Als mijn weg vrij en veilig is, dan ben ik tevreden."




App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.