'Zeikers de mond snoeren', ambtenaar over Tilburgse klikoklagers in per ongeluk meegestuurde mail
Dat blijkt uit interne gemeentemails die in handen zijn van Omroep Brabant. Sinds 1 juli worden niet alle afvalcontainers in Tilburg nog wekelijks opgehaald. Zo wordt de duocontainer voor gft en restafval nu tweewekelijks geleegd.
ZIE OOK: Ophef over nieuw afvalbeleid gemeente Tilburg, afval nog maar een keer in twee weken opgehaald
Dit zorgt voor overlast waar bewoners veel over klagen. Vooral met de warmte van de laatste tijd. Ook bij de gemeente stromen de klachten binnen. Maar daar wordt intern echter niet altijd even serieus mee omgegaan.
‘Deze zeikers de mond snoeren’Zo vraagt de coördinator van het Brabants Afval Team van de gemeente Tilburg in een interne mail aan een collega om een verklaring op te stellen waarom niet alle containers iedere week worden geleegd. En dat gebeurt op een minachtende manier. “Kun je voor mij een paar mooie regels dichten om deze zeikers de mond te snoeren? Alvast bedankt.”
Deze mailwisseling ontving een klagende bewoonster als bijlage bij het antwoord op haar klacht. En ze schrok erg toen ze las dat ze door de gemeentemedewerkers als ‘zeiker’ werd omschreven.
‘Dit kan gewoon niet’“Zo voel ik me niet serieus genomen. Dit kan gewoon niet", aldus de klagende vrouw. De klachten komen van heel veel bewoners. Die kan je niet zomaar aan de kant schuiven.”
ZIE OOK: Tilburgers balen van volle containers: 'We zén er mee genaaid'
'Klachten horen wij serieus te nemen'De gemeente Tilburg is een onderzoek gestart naar de interne mails. "Klachten van inwoners horen wij serieus te nemen", aldus een woordvoerder van de gemeente Tilburg. "En als dat niet gebeurd is, zullen we de betrokken medewerker hierop aanspreken."
Omdat de meeste betrokken medewerkers op vakantie zijn, is het vooralsnog moeilijk te achterhalen voor de gemeente of de interne mails kloppen. "We kunnen vooralsnog niet bevestigen maar ook niet ontkennen of dit daadwerkelijk is gebeurd."