26 minuten wachten totdat je Huisartsenpost Zuidoost-Brabant aan de lijn krijgt
De Consumentenbond noemt de wachttijden over de gehele linie ontmoedigend lang. De bond belde veertig huisartsenposten (HAP) telkens twintig keer op een niet-spoedlijn. “En daar werden we niet blij van'', zegt de directeur van de Consumentenbond Bart Combée.
ZIE OOK: Met 26 minuten de langste wachttijd van het land: 'Een twijfelachtige eer'
Van de veertig huisartsenposten zijn er volgens hem 38 niet in staat om het merendeel van de telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen.
SpoedlijnDeze grens van twee minuten is belangrijk om te voorkomen dat consumenten de spoedlijn gaan bellen. Die spoedlijn is alleen bedoeld voor acute gevallen en moet binnen dertig seconden worden opgenomen.
De Huisartsenpost Amsterdam scoorde het slechtst in het onderzoek. Bij 17 van de 20 telefoontjes was de wachttijd langer dan twee minuten. Gemiddeld zelfs 10 minuten.
'Zorgwekkend'Tijdens het onderzoek werd de verbinding zelfs tien keer verbroken door de HAP. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) noemt de resultaten van het onderzoek 'zorgwekkend'.
De inspectie wil het onderzoek volgens de Consumentenbond eerst bestuderen voor er stappen worden ondernomen tegen huisartsenposten die te laat opnemen.