Oude spoorbrug Moerdijk slijt snel, reparaties helpen niet

7 september 2016 om 14:21
nl
Gewone treinen moeten met aangepaste snelheid over de Moerdijkbrug tussen Dordrecht en Breda rijden, zo blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer van staatssecretaris Dijksma. De lassen van de oude spoorbrug slijten te snel.
Profielfoto van Juda Peter
Geschreven door
Juda Peter

Passagierstreinen mogen niet harder dan 80, terwijl ze normaal 120-140 km per uur rijden. Bij goederentreinen is de maximumsnelheid nu 60.
Groot onderhoud  bood geen soelaasUit de brief van de staatssecretaris van spoorzaken blijkt verder, dat in april de spoorbrug drie dagen buiten dienst was voor spoedreparaties vanwege het las-probleem. Ook in juni werd het treinverkeer een nacht stilgelegd voor reparaties.
ProRail onderzoekt hoe het komt dat de lassen te snel slijten. De spoorbeheerder wil de slijtende lassen structureel herstellen, blijkt uit de brief. Volgens Pro Rail beheerder is er geen gevaar voor passagiers.
Ook op HSL-brug problemen voor IC directDe snel slijtende lassen doen zich voor op de 'oude' spoorbrug bij Moerdijk, waar het gewone treinverkeer over heen rijdt. De nieuwe brug voor de HSL vertoont geen kuren. De Thalys rijdt daar 7 x per dag met 300 km per uur over heen.
Toch is er ook veel vertraging en uitval bij de Intercity direct vanuit Breda naar Rotterdam / Amsterdam, die over de HSL-brug gaat. Dat komt dan weer omdat de opgevoerde Intercity's boven het Hollandsch Diep last hebben van zijwind.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.