Oude spoorbrug Moerdijk slijt snel, reparaties helpen niet
Passagierstreinen mogen niet harder dan 80, terwijl ze normaal 120-140 km per uur rijden. Bij goederentreinen is de maximumsnelheid nu 60.
Groot onderhoud bood geen soelaasUit de brief van de staatssecretaris van spoorzaken blijkt verder, dat in april de spoorbrug drie dagen buiten dienst was voor spoedreparaties vanwege het las-probleem. Ook in juni werd het treinverkeer een nacht stilgelegd voor reparaties.
ProRail onderzoekt hoe het komt dat de lassen te snel slijten. De spoorbeheerder wil de slijtende lassen structureel herstellen, blijkt uit de brief. Volgens Pro Rail beheerder is er geen gevaar voor passagiers.
Ook op HSL-brug problemen voor IC directDe snel slijtende lassen doen zich voor op de 'oude' spoorbrug bij Moerdijk, waar het gewone treinverkeer over heen rijdt. De nieuwe brug voor de HSL vertoont geen kuren. De Thalys rijdt daar 7 x per dag met 300 km per uur over heen.
Toch is er ook veel vertraging en uitval bij de Intercity direct vanuit Breda naar Rotterdam / Amsterdam, die over de HSL-brug gaat. Dat komt dan weer omdat de opgevoerde Intercity's boven het Hollandsch Diep last hebben van zijwind.