Sneeuwschuivers en strooiwagens testen met tropische temperaturen
September is traditiegetrouw de maand waarin Rijkswaterstaat het wintermaterieel naloopt. De strooiwagens en sneeuwschuivers worden aan een grondige inspectie onderworpen. Zelfs een deel van de strooiroutes wordt gereden om te kijken of er knelpunten zijn op de weg.
Twee-uursregelDe check is van groot belang zegt Maurice van de Graef van Rijkswaterstaat. De zogenoemde twee-uursregel maakt dat alles piekfijn in orde moet zijn als de -voornamelijk- mannen uitrukken.Chauffeurs moeten namelijk in twee uur hun route hebben gestrooid. Er is geen tijd voor oponthoud.
Zomer voorbijOp de vraag of het niet een beetje gek aanvoelt om bij tropische temperaturen bezig te zijn met zoutvoorraden en strooiwagens reageren de chauffeurs lachend. In de winter hebben ze nu natuurlijk nog geen zin.
Zorgen dat de wegen sneeuw- en ijsvrij zijn als de automobilist de weg op moet, dat vinden ze belangrijk genoeg om er in de stralende zon een stuk voor te rijden. De boze automobilist nemen ze vandaag op de koop toe.