Grensgemeenten moeten Belgisch sluipverkeer zelf aanpakken, zegt de minister

27 september 2016 om 17:07 • Aangepast 21 november 2020 om 07:21
nl
De gemeenten die last hebben van extra vrachtverkeer door de Belgische tolheffing, moeten zelf initiatief nemen om daar iets tegen te doen. Dat zegt minister Asscher, die in de Tweede Kamer vragen beantwoordde over het toegenomen vrachtverkeer in Nederland. Hij beloofde dat de landelijke overheid de dorpen daarbij gaat helpen.
Profielfoto van van der Meer Tom
Geschreven door
van der Meer Tom

De VerkeersInformatieDienst (VID) berekende afgelopen week dat er acht procent meer vrachtverkeer door de grensstreek rijdt, vergeleken met vorig jaar.
Onveilige situatiesEen belangrijke oorzaak is de tolheffing, die vrachtwagenchauffeurs sinds april moeten betalen als ze door België rijden. Bijvoorbeeld in Chaam klagen bewoners al maanden over onveilige situaties die de vrachtwagens veroorzaken.
Het CDA wil dat het kabinet met de Belgen om de tafel gaat, om de gevolgen van de tolheffing daar aan te pakken. "Vuile vrachtwagens uit Oost-Europa betalen ook nog eens meer tol, dus juist die vrachtwagens rijden via Nederland", zegt Kamerlid Martijn van Helvert. Hij vindt dat de minister daar al veel eerder iets aan had moeten doen. "De problemen van twee landen worden nu letterlijk op de stoep gezet van de kleine gemeenten."

Wachten op privacy instellingen...

Zelf maatregelen nemenMaar dat is niet zo makkelijk, zegt minister Asscher, die de zaken dinsdag tijdens het vragenuurtje waarnam voor verkeersminister Schultz. De tolheffing wordt niet zomaar teruggedraaid. "Daarom kunnen we beter maatregelen nemen om het sluipverkeer te hinderen", zegt hij.
De minister denkt daarbij aan het neerleggen van verkeersdrempels of het verbeteren van toegangswegen naar de hoofdwegen, waardoor vrachtwagens in elk geval niet meer door de kleine dorpen rijden.
Onderzoek duurt een jaarNaast de VID doet ook Rijkswaterstaat onderzoek naar de gevolgen van de Belgische tolheffing in Nederland. Maar een goed onderzoek moet een jaar draaien, zegt Asscher. Omdat ook het kabinet niet zo lang wil wachten op maatregelen, gaat de landelijke overheid de kleine gemeenten helpen om de problemen aan te pakken.
Gemeente tevredenOok in Baarle-Nassau hebben ze al jaren problemen met sluipverkeer richting Belgie door de dorpskern. In het dorp hebben ze het gevoel dat het sluipverkeer is toegenomen sinds de invoering van de tolheffing.
Er zijn plannen voor een rondweg rond Baarle-Nassau, maar die worden tot nu toe steeds tegengehouden door een man uit België. In de gemeente hopen ze nu dat ze met de uitspraken van Asscher onder de arm de druk op de ketel kunnen houden bij de zuiderburen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.