Instappen zoals treinreizigers in Japan op stations Vught, Boxtel, Best en Strijp-S
Een woorvoerder van de NS laat weten dat het de bedoeling is de instapzones begin volgend jaar in te voeren. Eerst moet het nieuwe systeem nog onder de aandacht van de machinisten worden gebracht. Zij moeten immers op elk station op de juiste plek stoppen, anders werkt het syteem niet. Gaat dit goed dan wordt de methode misschien dit jaar al ingevoerd.
Reizigers op Nederlandse stations stappen meestal zo dicht mogelijk bij de in- en uitgang van het station in of uit. Dit leidt tot opstoppingen op specifieke plekken en lege stoelen elders in de trein.
Zones alleen op SprinterstationsDe instapzones worden ingericht op de stations op het drukke traject tussen Amsterdam en Eindhoven waar alleen Sprinters stoppen. In onze provincie zijn dit de stations Vught, Boxtel, Best en Strijp-S. Op station Eindhoven en Den Bosch komen de zones dus niet, want daar stopt ook de intercity.
Een instapzone is een afgebakend gebied op een perron waar de trein stopt. Het begin en eind van de zone wordt met bordjes aangegeven. Reizigers kunnen volgens de NS overigens ook gewoon op een andere plek instappen.
Beter verdeeldDe indeling van deze vakken is op elk station anders. Waardoor reizigers dus als het goed is beter verdeeld worden over de trein.
Op het station in Den Bosch werden vorig jaar al led-schermen opgehangen die reizigers precies laten zien waar ze kunnen instappen. Deze led-schermen komen volgens de NS-woordvoerder niet op de sprinterstations te hangen.
LEES OOK: Einde aan instapstress op perron met led-schermen op station Den Bosch
Voorbeeld volgzame JapannersIn Japan werkt het instapsysteem. Al wijzen experts erop dat de volgzame aard van de Japanners daar ook aan bijdraagt.
Toch gaat het ook in Japan niet altijd goed: [youtube:https://youtu.be/b0A9-oUoMug][youtube:https://youtu.be/E7kor5nHtZQ]