80 miljoen extra voor veiligheid op spoor Brabant
Door de toenemende drukte op het spoor hebben veel mensen in de omgeving last van het geluid en de trillingen die de voorbijrazende treinen veroorzaken. De drukte wordt onder andere veroorzaakt door de bouw van een derde spoor in Duitsland waardoor goederentreinen de komende jaren zeer regelmatig worden omgeleid via de Brabantroute.
LEES OOK: Provincies en gemeenten willen weten wat er precies in giftreinen zit
Ook rijden er veel treinen met gevaarlijke stoffen door de provincie. In België ging het in mei 2013 mis met een giftrein in de buurt van Gent. De trein met zeven wagons ontspoorde en vloog in brand. Sindsdien staat vergroting van de veiligheid op het spoor vooral bij de betrokken gemeenten hoog op de agenda.
MaatregelenHet geld komt van de provincies Brabant en Limburg, gemeenten langs de Brabantroute, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De volgende maatregelen moeten versneld in gang worden gezet:
- Versnelde aanleg van veiligheidssystemen op 93 plekken die moeten voorkomen dat een trein door een rood sein rijdt. - Raildempers in Noord-Brabant om de geluidsoverlast te verminderen. - Een proef tussen Tilburg en de Moerdijkbrug met aangepaste snelheden, afhankelijk van het soort trein, om de trillingen te verminderen. - Een goederentrein rijdt dan 's nachts bijvoorbeeld langzamer. - Een specifieke aanpak voor het spoor in Gilze Rijen, Deurne en Eindhoven, zoals een mogelijke tunnel bij de Binderendreef apart gefinancierd door de provincie.
LEES OOK: Bewoners Hofstraat Eindhoven zijn spoorherrie beu
Complete aanpakEr waren al veel verschillende plannen en programma's voor maatregelen rondom de Brabantroute. Volgens gedeputeerde Christophe van der Maat zorgde die versnipperde aanpak' voor veel vetraging. Nu moet een complete aanpak snel voor verbetering zorgen.