Minder treinen met gevaarlijke stoffen door Brabant
Om de veiligheid van deze spoorroutes verder te vergroten en de hinder voor omwonenden te beperken zijn er onder andere met de provincie Noord-Brabant extra maatregelen afgesproken.
Ook komt er een einde aan chloortransporten, deze reden niet door Brabant. Staatssecretaris Dijksma, van Infrastructuur en Milieu, sprak maandag met bestuurders van gemeenten langs de omleidingsroutes. “Met extra maatregelen moet het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen binnen de strenge wettelijke normen komen die we hier in Nederland hebben”, vertelt ze in een persbericht. “We kunnen straks ook eerder ingrijpen door snellere informatievoorziening op trajecten. En als het nodig is, kunnen vervoerders straks zelfs gedwongen worden een andere route te kiezen.
LEES OOK: 80 miljoen extra voor veiligheid op spoor Brabant
Betere informatievoorziening"Elke trein in Nederland die gevaarlijke stoffen vervoert, voldoet aan strenge internationale veiligheidseisen. Nederland heeft daarnaast ook normen gesteld over de omvang van dit vervoer.
Er komt nu een betere informatievoorziening, waardoor er straks na elk kwartaal kan worden gezien hoeveel in de maanden daarvoor op een bepaald traject vervoerd is. Nu kan dat pas na een jaar. Zo kan er sneller worden ingegrepen bij een overschrijding", aldus de staatssecretaris.
LEES OOK: Extra beveiligingsmaatregelen op spoor Brabantroute
Einde aan chloorvervoerStaatssecretaris Dijksma maakt later dit jaar afspraken met AkzoNobel, waardoor chloorvervoer per spoor ten einde komt. De productie en het gebruik van chloor vinden dan op één locatie plaats.
LEES OOK: Provincies en gemeenten willen weten wat er precies in giftreinen zit