Veiligheidsmaatregelen op het spoor zijn ‘stap in de goede richting’
Maandag werd bekend dat er 80 miljoen gaat naar de veiligheid op het spoor. Zo komen er op 93 plekken veiligheidssystemen die moeten voorkomen dat een trein door een rood sein rijdt.
“Er zijn al eerder maatregelen genomen om seinen te verbeteren”, vertelt veiligheidsadviseur Vincent van der Vlies. “De meest risicovolle plekken zijn al aangepakt. De grootste plus vind ik dat de staatssecretaris zegt dat er voortaan elk kwartaal wordt gemonitord. Al had ik het liever elke maand gehad, het is toch een stap in de goede richting.”
WaterbedVan der Vlies schrok niet van het bedrag van 80 miljoen euro. “Een groot getal wil niet zeggen dat er ook grote risico’s zijn.” Over het feit dat er ook minder treinen met gevaarlijke stoffen gaan rijden plaatst hij een kritische noot. “Als ze niet door Brabant rijden, rijden ze wel ergens anders doorheen. Ik heb de brief van de staatssecretaris nog niet gezien, dus daar heb ik geen zicht op. Maar ik ben benieuwd wat het betekent voor de gemeenten die elders aan de routes liggen. Het is een soort waterbed, aan de ene kant minder treinen, aan de andere kant meer.”