Merwedebrug op A27 dicht voor alle vrachtverkeer: 'Scheurtjes in constructie zijn onverantwoord'
De scheurtjes in de stalen draagbalken werden vorige week ontdekt tijdens een controle. In eerste instantie werd besloten de brug af te sluiten voor zwaar vrachtverkeer boven de 60 ton. Rijkswaterstaat meldde toen dat er geen acuut risico was.
Haarscheurtjes ernstigerUit nader onderzoek blijkt nu dat de haarscheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog van de Merwedebrug ernstiger zijn dan de noordelijke boog. Daarom besloot Rijkswaterstaat dat er vanaf nu helemaal geen vrachtwagens en bussen meer over de brug mogen rijden.
LEES OOK: Scheurtjes in Merwedebrug op A27, heel zwaar vrachtverkeer moet omrijden
Vrachtwagens moeten omrijden via Waalwijk over de A59, A2 en A15 of over de A16. Per dag rijden er zo'n 18.000 vrachtwagens over de brug.
Versteviging met extra stalen platenRijkswaterstaat was al van plan om de brug binnen twee maanden te verstevigen. Nu wordt bekeken of het nog sneller kan. Er komen extra stalen platen tegen de onderkant van de brug. De Merwedebrug is 55 jaar oud. Iedere dag rijden er 95.000 voertuigen overheen, waarvan dus 18.000 vrachtwagens.
BussenArriva laat weten dat de bussen via een adviesroute over de A59 rijden en vervolgens over de A2 of A15 naar Utrecht. Ze adviseren reizigers rekening te houden met een langere reistijd.