Afsluiting Merwedebrug heeft grote gevolgen voor transportbedrijf: 'Ronduit belachelijk'
Transport en Logistiek Nederland (TLN) schat dat het omrijden de sector minimaal een half miljoen euro per dag gaat kosten. De kosten voor extra inzet van vrachtauto's en filekosten zijn daarin niet eens meegenomen. De alternatieve route via de A2 en de A59 is volgens TLN 50 km langer.
Het afsluiten van de brug is ook voor Adriaanse Transport een gigantische economische tegenvaller. "Eenderde van al onze ritten gaat over de brug. Dat zijn er dertig per dag. Die ritten kosten nu een uur tot anderhalf uur extra. Dat zijn veertig extra auto-uren per dag. De extra kosten zijn veertig maal zestig en dat vijf dagen in de week." Een snelle rekensom leert dat het Adriaanse per week 12.000 euro extra kost.
ZIE OOK: Merwedebrug op A27 dicht voor alle vrachtverkeer: 'Scheurtjes in constructie zijn onverantwoord'
Schadeclaim?Hoewel hij denkt dat veel bedrijven een schadeclaim gaan indienen, is hij daar voorlopig niet mee bezig. "Wij zijn een middelgroot bedrijf. We concentreren ons eerst op de operatie want we willen nog steeds op tijd bij de klant zijn. Dat betekent vroeger beginnen voor veel medewerkers, nieuwe routes bepalen en vroeger wegrijden."
Omliggende gemeenten krijgen het zwaar denkt de transporteur. "Wij komen uit de regio en weten hoe we zoveel mogelijk via de snelweg om moeten rijden. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met buitenlandse chauffeurs? Hoe gaan die de weg zoeken? Ik denk dat omliggende gemeenten veel vrachtverkeer te verwerken krijgen."
OplossingDat het misschien wel twee maanden gaat duren voordat de brug verstevigd is, lijkt Adriaanse onwenselijk. "Ik mag hopen dat het binnen twee weken is opgelost. Het moet het doel van iedereen zijn om dit zo snel mogelijk op te lossen." Ook transportorganisaties TLN en EVO zijn het met Adriaanse eens. Veiligheid gaat boven alles, onderschrijven de organisaties, maar "gezien de economische impact dienen de maatregelen wel zo snel mogelijk te worden uitgevoerd."