Weer vertraging: Beneluxtrein gaat een jaar later via Breda naar Antwerpen rijden
Bij het stoppen met de Fyra in 2013, kwamen NS en Belgische Spoorwegen NMBS met de harde toezegging dat het HSL-Spoor ten zuiden van Breda vanaf begin december dit jaar eindelijk zou worden gebruikt. Dat wordt nu niet eerder dan de dienstregeling 2018, antwoordt de staatssecretaris op Kamervragen.
NS: schuld ligt vooral bij leverancierDe NS noemt vertraging in de levering van de speciale locomotieven die het hogere HSL-voltage (25.000 volt) aankunnen, als belangrijkste oorzaak.
Aanvankelijk was de inschatting dat die vertraging enkele maanden zou bedragen. De NS had op basis daarvan aangegeven dat de nieuwe, snellere verbinding via Breda begin april 2017 zou starten.
En het duurt maarInmiddels heeft fabrikant Bombardier NS en NMBS geïnformeerd dat deze vertraging verder is opgelopen. Ook verloopt de ontwikkeling van de beveiligingssoftware en toelating van de treinen op het Belgische HSL-net ook niet bepaald voorspoedig', zegt staatssecretaris namens de NS.
Het is niet het eerste uitstel voor het gebruik van de zuidelijke HSL-aansluiting van station Breda. De plannen voor de aankoop van meer TRAXX-locomotieven bij Bombardier zijn van 2013.
De Kamervragen waren mede naar aanleiding van de aanbevelingen van de Kamercommissie die het debacle rond de Fyra onderzocht. De Beneluxtrein via Breda moet later opgeplust worden tot opvolger van de mislukte Fyra. De 30 procent snellere locomotieven van Bombardier zijn een eerste stap in die richting.
Staatssecretaris Dijksma heeft de Kamer toegezegd samen met de NS de druk op de leverancier op te voeren.