Een dagje Merwedebrug: chauffeur Evert rijdt geen 12, maar 68 minuten
Roeland werkt bij Blaauw Transport uit Werkendam. Het bedrijf rijdt dagelijks met zes auto's over de brug om goederen naar de andere kant van het water te vervoeren. Nu de Merwedebrug is afgesloten, heeft dat voor het bedrijf enorme gevolgen.
LEES OOK: Diederik Samsom wil financiële compensatie voor getroffen ondernemers Merwedebrug
Zo doet Roeland vandaag over een rit geen 12, maar 68 minuten. En tijd is geld, weet eigenaar Adriaan Blaauw. Hij ziet het met lede ogen aan. "Zes auto's zijn in totaal zeven uur langer weg per dag. Dat kost me elke dag een man. En of ik dat geld ooit terugkrijg? Ik heb er een hard hoofd in."
'Enorme boetes als je te lang op de weg zit'"Verschrikkelijk voor Adriaan", zegt Roeland. Maar ook voor de chauffeur zelf zijn er gevolgen. "Op de minuut nauwkeurig worden de rij- en rusttijden van ons genoteerd. Ga je er één minuut overheen dan krijg je een foutmelding. En zodra je dan een controle krijgt onderweg, krijg je daar een enorme boete voor."
"Gisteren kwam ik met de hakken over de sloot binnen, ik had twee minuten over. Gelukkig, anders moest ik aan de kant van de weg overnachten, terwijl ik er bijna zou zijn. Maar toen ik thuis kwam, lag mijn dochter al op bed. Normaal gesproken had ik haar nog even kunnen zien, maar ja dat zit er nu met die brug niet in. Het is net dat uurtje dat je nu later bent."
LEES OOK: Minister Schultz wil snellere reparatie Merwedebrug
Ieder een eigen verhaalNiet alleen de transportwereld heeft problemen. Kriskras-verslaggever Karlijn Houterman bezocht meerdere ondernemers die allemaal hun eigen verhaal hebben. Zo weet Ad Valk van wegrestaurant Napoleon zich geen raad meer. "Het wordt alleen maar erger. Gisterenavond kwamen er twintig chauffeurs. Normaal zijn dat er honderdtwintig. Het kost me een hoop omzet."