Piloten overtraden huisregels Breda Airport: niet alerte vlieger baart Onderzoeksraad zorgen

23 oktober 2016 om 11:00
nl
Breda International Airport, in de volksmond beter bekend als Seppe, is de laatste zes jaar ontsnapt aan meerdere ongelukken nadat piloten een loopje namen met de vliegregels. Er werden circuitprocedures overtreden en een enkeling keurde zijn eigen vliegtuig goed na een botsing met een auto. Dat blijkt uit politiedocumenten die in handen zijn van Omroep Brabant.
Geschreven door

De afgelopen jaren kwam Seppe in het nieuws met verschillende incidenten. Zo moest er vorig jaar een noodlanding worden gemaakt op een Etten-Leurse akker en raakte een parachutist gewond bij een ongelukkige landing. Afgelopen maand vond een vlieger nog zijn Waterloo in een aardappelveld.
Zwaai aan propeller Omroep Brabant zocht uit hoe het is gesteld met de veiligheid op Seppe en legde de hand op geanonimiseerde proces-verbalen die tussen 2010 en 2015 zijn opgesteld door de luchtvaartpolitie. De documenten schetsen een beeld van amateurisme en gebrekkig risicobesef bij een select groepje piloten.
Zo verwarde een vlieger de hendel van zijn reclamesleep met die van de brandstoftoevoer en besloot een ander om handmatig zijn vliegtuig te starten door uit te stappen en een zwaai te geven aan zijn propeller.
Problemen in circuitgebied Opvallend zijn het aantal bijna-botsingen in het zogeheten circuitgebied, de plek waar piloten opstijgen en landen. Goed opletten is vooral in deze fase van het vliegen erg belangrijk. Uit de analyse van Omroep Brabant blijkt dat er in zes van de 21 incidenten juist op dit onderdeel regels zijn overtreden.
[YouTube:https://youtu.be/rQETkuavsac]De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) spreekt van een landelijk probleem dat serieuze risico’s met zich meebrengt. De inspecteurs zien de overtredingen met circuitprocedures dus niet alleen bij Seppe, maar ook op andere kleine luchthavens in Nederland, zegt een woordvoerder.
Bijna-botsing op 15 meter afstandIn 2011 ging zoiets bijna verkeerd toen een piloot tegen de circuitregels in vanuit het noorden kwam binnenvliegen. Het gevolg was een bijna-botsing met een vertrekkende helikopter. Volgens een ooggetuige was de afstand tussen de twee toestellen maar vijftien meter. “Het was een geluk dat de helikopter twee seconden daarvoor net de baan naar rechts had verlaten”, zo verklaarde hij.
Iets recenter voorbeeld is dat van een reclamevliegtuigje dat vorig jaar bijna botste met een vliegtuig dat wilde landen. Het toestel vloog amper zestig meter boven het vliegveld en hinderde daarmee andere piloten.
Waarschuwing Onderzoeksraad Van beide incidenten is een proces-verbaal opgemaakt. Sommige vliegers worden bestraft met een geldboete, maar het merendeel komt er vanaf met een waarschuwing. Een piloot valt namelijk niet altijd iets te verwijten. Soms kan er ook een prima reden zijn om van de regels af te wijken, bijvoorbeeld met slechte weersomstandigheden.
[youtube:https://youtu.be/-W2lrX0jGUo]Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid signaleert veel bijna-botsingen in het circuitgebied. Niet voor niets riep voorzitter Tjibbe Joustra vliegers in 2015 op om alert te zijn. Dat gebeurde een jaar na de presentatie van een onderzoek waarbij 35 ongevallen in de kleine luchtvaart onder de loep zijn genomen.
Hieruit bleek dat dertien incidenten te maken hadden met 'risicoperceptie (regels overtreden) en attitude'. Het niet volgen van circuitprocedures, slechte vluchtvoorbereiding en het zonder toestemming binnenvliegen van gecontroleerd gebied werden genoemd als belangrijkste voorbeelden van dit gedrag. Piloten verklaarden tegenover de Onderzoeksraad dat ook overmoedigheid en arrogantie een rol spelen.
Piloot keurde eigen vliegtuigDat komt ook terug in de analyse van Omroep Brabant. Zo lazen we het proces-verbaal van een piloot die zijn eigen vliegtuig keurde na een botsing met een auto. De schade aan de auto bedroeg ongeveer 3.000 euro, het vliegtuig had een gat in de rechter vleugel.
De piloot werd door een luchthavenmedewerker op de schade gewezen, maar de piloot vertrok en liet zijn toestel niet controleren op luchtwaardigheid. De bevoegdheid om zijn eigen vliegtuig te keuren had hij logischerwijs niet.
Charles Jacobs, directeur Airport Breda: “Wij hebben geen bevoegdheid om te handhaven. Maar we spreken mensen wel aan en bij een ernstig incident geven we dat door aan de luchtvaartpolitie.”
Interne zorgen Toch lijken er intern zorgen te bestaan over het gedrag van sommige piloten, zo blijkt uit een proces-verbaal uit 2012. Hierin wordt beschreven hoe een piloot verkeerd richting kiest bij het landen en zijn vliegtuig dwars over het vliegveld dirigeert. Een luchthavenmedewerker zegt daarop tegen een inspecteur van de politie: “Gelukkig dat je hier bent en dit nu ook eens ziet. Dit gebeurt dus veel vaker en men heeft maling aan de procedures en aan ons!”
Directeur Jacobs van de luchthaven herkent zich niet in dit beeld. “Het komt niet veel voor. Eén keer is natuurlijk al teveel, en we spreken mensen er wel op aan. Maar de verantwoordelijkheid ligt wel bij de vlieger zelf.”
Omroep Brabant is nieuwsgierig naar jouw ervaringen met de kleine luchtvaart in onze provincie. Worden de vliegregels inderdaad maar zelden overtreden of gebeurt dit vaker? Of zijn er andere dingen die spelen? Tip ons via [email protected]

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.