'Mijn teddybeer heeft 1900 volgers op Instagram', de Poppen- en Berenbeurs [FOTO'S]
Voor de meeste bezoekers van de Poppen- en Berenbeurs is het geen hobby, maar een serieuze passie. Bijna dagelijks werken zij aan hun poppenhuis, waarin een kleine wereld tot in detail wordt nagebouwd.
Conny van den Dungen, die voorover gebogen de kleine lampen bewondert bij een kraampje, gaat nog een stap verder. "Ik ben bezig om de Titanic na te bouwen", vertelt ze. "In de ruimte waar ik nu aan werk, hangen speciale lampen die je met een koord omlaag kan trekken. Zoiets kan ik zelf niet maken, dus hier koop ik ze dan. Daar moet ik wel even flink voor sparen, hoor."
Kroonluchtertje voor 300 euroGoedkoop is het inderdaad niet, die miniatuurwereld. Een wijnflesje van nog geen vijf centimeter hoog kost 29 euro en aan petit kroonluchtertje hangt een prijskaartje van 300 euro. Voor Conny, die helemaal uit Ridderkerk komt voor de beurs, is het de sport zoveel mogelijk zelf te maken.
"De vloeren, gefreesde palen, gordijntjes, stoelen, tafels, ik draai m'n hand er niet voor om." Werken hoeft ze niet meer, want ze is 'al lang oma' en dus gaat ze gerust tot in de kleine uurtjes door met het maken van haar creaties, die een hele kamer vullen. Eerder creeërde ze de wereld van Mata Hari, maar dat is nu klaar.
Onze fotografe nam ook een kijkje in de wondere wereld van poppenhuizen en pluche beren. De fotoserie is hier te bekijken.
[flickr:body:https://www.flickr.com/photos/omroepbrabant/albums/72157674404049140/]
De verkopers komen vanuit de hele wereld met hun poppen, beren en snuisterijen. Canada, Denemarken, België, Spanje en Australië, de beurs is een van de grootste in Europa en dat maakt het evenement zeer populair.
Bij een kraampje zit de 72-jarige Nel Roos onverstoorbaar de neus van een teddybeer te bewerken met naald en draad. "Ik zag net dat z'n neus zwart was en daar was ik toch niet zo blij mee. Vandaar dat-ie nu een nieuw kleurtje krijgt."
2490 beren in 23 jaarNel maakt al 23 jaar teddyberen met de hand. 2490 stuks heeft ze er inmiddels vervaardigd, maar ze merkt wel dat de beer minder populair is geworden.
"Je merkt duidelijk dat we inmiddels een generatie verder zijn", vertelt ze. "Ik hoef er niet rijk van te worden, maar wil wel de kosten eruit kunnen halen. Daarom combineer ik het nu met brocante dat ik uit Frankrijk haal. Dat werkt heel goed."
Beer met Instagram-accountVerderop snuffelt een twintiger bij de kraampjes, met op haar arm een aangeklede teddybeer, compleet met petje en kleine Timberland-bergschoenen. Ze kreeg de knuffel twee jaar geleden van vrienden uit Amerika, en sindsdien speelt hij een grote rol in haar leven. "Ik neem 'm overal mee naartoe. Sterker nog, hij heeft een naam, Bean Ross Winchester, en een eigen Instagramaccount met ruim 1900 volgers. Ik heb net een hele mooie tuinbroek voor 'm gekocht, dus mijn dag is goed!"