Kritiek op nieuwe slogan van Bavaria: 'Gewaagd en brutaal'
"Ze maken met de slogan gebruik van hele basale waarden en fundamentele begrippen die los zouden moeten staan van het gebruik van riskante middelen", aldus de directeur van STAP Wim van Dalen. "Het suggereert dat bier helemaal bij het gezin en de familie hoort."
RegelsVolgens Van Dalen is Bavaria niet de enige. Ook biermerk Amstel heeft er een handje van, met een reclamespot waarin bier een groep vrienden verbindt. Maar er is niet veel tegen te doen. De regels die de alcoholindustrie zelf heeft geformuleerd zijn niet in strijd met deze slogan. "De industrie krijgt te veel ruimte van de Nederlandse overheid om dit soort slogans te gebruiken", meent Van Dalen.
Het instituut begrijpt dat niet iedereen wakker ligt van de leus. "Veel mensen zien probleem niet", zegt de directeur. "Maar stel je eens een gezin voor met iemand met een alcoholprobleem. Hoe zou die familie reageren op zo'n reclamezin 'Welcome to the family'? Dat is heel kwetsend."
Alleen voor 18+Bavaria laat in een reactie weten dat hun bier alleen voor mensen van 18 jaar of ouder is. "Laat dat ook geen misverstand zijn. Dat zullen wij ook altijd duidelijk weergeven in onze uitingen", aldus een woordvoerder. "Wij zien familie breder dan een gezinssituatie met kinderen." Volgens de woordvoerder is het woord 'familie' in dit verband beeldend en alleen voor het biersegment bedoeld. "En dat segment is alleen voor 18 jaar en ouder."