Problemen Merwedebrug kost Swijnenburg Transport in Werkendam al ruim 40.000 euro

22 november 2016 om 15:01
nl
"De problemen met de Merwedebrug kosten me nog elke dag vijftig tot zestig procent van de omzet", zegt eigenaar Ad Valk van wegrestaurant Napoleon in Hank. Valk is bezig met het voorbereiden van een schadeclaim richting het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ook Swijnenburg Transport uit Werkendam heeft de tussenstand al opgemaakt. Tot nu toe heeft het ministerie van andere gedupeerden al achttien miljoen euro aan claims ontvangen.
Profielfoto van te Veele Robert
Geschreven door
te Veele Robert

De brief om compensatie te kunnen krijgen voor alle geleden schade doet Ad Valk op de bus zodra de brug weer open gaat. Dan pas valt de definitieve rekening op te maken.
Rijkswaterstaat verwacht dat de eerste vrachtwagens en bussen eind deze maand of begin volgende maand weer over de door haarscheurtjes geteisterde verbinding kunnen rijden.
Hoogte claim"Hoe hoog mijn claim gaat worden, weet ik nog niet precies. Dat hang af hoeveel dagen de brug voor het zware verkeer nog gesloten blijft. Maar dat het om duizenden euro's gaat is wel duidelijk", aldus Valk.
De eigenaar van het normaal goedlopende wegrestaurant loopt niet alleen omzet mis door de niet geserveerde maaltijden. Valk: "Ook opbrengsten uit bijvoorbeeld de gokkasten en douches voor overnachtende chauffeurs zijn enorm gedaald."
'Optelsom aan kosten'Henk Swijnenburg van Swijnenburg Transport in Werkendam heeft al een flinke optelsom aan kosten. "Het vrachtwagenverbod dat sinds oktober werd ingesteld, heeft mijn bedrijf al ruim veertigduizend euro gekost." Ook hij stuurt de claim pas in als de brug weer open is.
Om de kosten voor zijn bedrijf laag te houden huurt Swijnenburg al enkele weken een parkeerplaats voor zijn vrachtwagens aan de andere kant van het water. "De chauffeurs rijden iedere dag met hun auto naar Gorinchem waar ze op de tijdelijke parkeerplaats in hun vrachtwagen stappen", legt Swijnenburg uit.
Misgelopen omzetSwijnenburg is sceptisch als het gaat over de nadeelcompensatie. Rijkswaterstaat stelt dat het bedrijf pas kan claimen als zijn kosten volgens berekeningen boven de 65.000 euro uitstijgen.
"Bovendien moeten de extra kosten of misgelopen omzet natuurlijk een direct gevolg zijn van problemen met de brug. En dat is lastig te bewijzen", aldus Swijnenburg.
Swijnenburg steunt NapoleonGrappig detail: aanstaande vrijdag mogen de medewerkers van Swijnenburg Transport op kosten van de baas mee uit eten. Dat vanwege de lastige periode die het bedrijf doormaakt. Restaurant dat daarvoor is uitgekozen: Napoleon in Hank. En zo helpt de ene gedupeerden de andere gedupeerde een beetje.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.