'Files kosten ons jaarlijks tonnen euro's', transportbedrijf hoopt op meer asfalt
In die lijst, de Economische Wegwijzer, was de A67 de grootste stijger: van 1,9 miljoen euro schade naar 8,4 miljoen. De A58 steeg van 4,2 naar 6,5 miljoen. “Daar moet de overheid echt snel ingrijpen”, vindt De Brouwer. “En ook op de A67 moet ervoor worden gezorgd dat het verkeer er langs kan als er een ongeluk gebeurt.”
'Meer asfalt'De oplossing is wat hem betreft dat er meer asfalt komt. “Veel bedrijven hebben al maatregelen genomen door zo vroeg mogelijk op pad te gaan. Wij vertrekken al tussen vijf en zes uur, in de hoop dat we het woon-werkverkeer kunnen ontlopen”, vertelt hij.
ZIE OOK: A67 uren afgesloten in beide richtingen door verkeersravage
Dan nog weten zijn chauffeur de files niet te vermijden. “Geregeld staan ze dan bijvoorbeeld richting Amsterdam vast. Dat zijn dan drie wagens die allemaal zo’n drie kwartier vaststaan. Dat kost natuurlijk geld.”
'Nog vroeger heeft geen zin'Eerder vertrekken heeft volgens hem niet altijd zin. “We kunnen wel tussen vier en vijf gaan rijden, maar dan staan chauffeurs vervolgens een uur te wachten bij de klant, omdat die dan nog niet open is”, legt hij uit. “En ja, dat uurtje wachten moet ook betaald worden.”
De schade voor zijn bedrijf schat hij jaarlijks op tonnen aan euro’s. “En wat dacht je van de schade aan het milieu. Als wij met de vrachtwagens in de file staan, dan is dat ook echt niet goed voor het milieu.”
'Nog meer vrachtwagens onderweg'“Nu de economie aantrekt, denk ik dat het probleem alleen maar erger wordt”, verwacht hij. Want gaat het goed met de economie, dan gaat het ook goed met de transportsector. “We hebben straks meer chauffeurs nodig om aan de vraag te voldoen. Maar meer chauffeurs betekent nog meer voertuigen op de weg.”
Daarmee lijkt het probleem een vicieuze cirkel. Ondernemersverenigingen EVO, Fenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN), die opdracht gaven tot het maken van de Economische Wegwijzer, hebben het kabinet gevraagd om te investeren in meer en slimmere infrastructuur.