Merwedebrug kostte transportsector minimaal 33 miljoen euro; ‘bedrijven merken gevolgen pas in 2017’
Regioadviseur Jeroen Bol van EVO denkt dat veel bedrijven pas volgend jaar de financiële gevolgen in kaart hebben. Sommige transporteurs hebben bijvoorbeeld orders laten schieten omdat de kosten van het omrijden niet opwegen tegen de opbrengsten. Dat kan het geval zijn met een product als zand of stenen, vrachten waar je vaak maar een paar honderd euro voor betaalt.
ZIE OOK: Merwedebrug vanaf 9 december weer open voor vrachtwagens
Bol: "Voor sommige ondernemers was het niet meer interessant om aan de andere kant van de brug te leveren. De één heeft deze extra kosten op de koop toegenomen en een ander heeft zijn klanten teleurgesteld. Of ze die klanten nu ook echt kwijt zijn, moet de komende maanden blijken."
Vijf ton per dagAndere zaken die een rol spelen bij gevolgschade zijn administratieve lasten en de inhuur van extra auto's. Aan de hand van de kilometerprijs en het aantal vrachtauto's dat normaal gesproken over de brug gaat, heeft EVO becijferd dat het omrijden alleen vijf ton per dag heeft gekost. Dat komt dus neer op een totaal van 33 miljoen euro. "En dan is er nog niet gekeken naar de extra wachttijd bij files", zegt Bol.