Video

Let op: treinen en bussen gaan vanaf vandaag anders rijden

11 december 2016 om 13:41
nl
Check vanavond nog maar even je ov-reisplanner, want grote kans dat je je wekker op een ander moment moet zetten morgenochtend. De dienstregeling van de treinen en bussen verandert vanaf vandaag namelijk. Het is de meest ingrijpende aanpassing in tien jaar tijd.
Profielfoto van van de Griendt Jolien
Geschreven door
van de Griendt Jolien

De belangrijkste veranderingen op het spoor gelden voor mensen die reizen op de volgende trajecten:
- De intercity tussen Den Haag en Eindhoven gaat op de hogesnelheidslijn rijden en wordt dan elf minuten sneller. Dat betekent wel dat de trein niet meer in Dordrecht stopt, en reizigers daar erop achteruit gaan.- De rechtstreekse sprinter van Gilze-Rijen naar Utrecht is er straks niet meer. Je moet dan overstappen in Den Bosch, en daar 28 minuten wachten op de volgende stoptrein naar Utrecht.- In de spits gaan er meer sprinters rijden tussen Den Bosch en Oss.
Check op de websites van de NS en 9292 wat er voor jou verandert. Is de nieuwe dienstregeling voor jou fijn, of juist niet? Laat het ons weten via [email protected].
[youtube:https://youtu.be/D1yc1OyB6_M]
LEES OOK: Nieuw spoorboekje heeft voor- en nadelen voor Brabantse treinreiziger
Ook nieuw busboekjeDe veranderende treintijden hebben ook invloed op de busboekjes. “Dat werkt als een domino-effect door”, vertelt Nienke Schuurmans van Reizigersoverleg Brabant. Zij schuift namens de reizigers aan in de overleggen over de busdienstregeling. “De bussen moeten aansluiten op de treinen, en de bussen moeten onderling ook goed aansluiten, dus alles verandert.” Wat haar betreft is dat allemaal best goed lukt. “Je kunt nou eenmaal niet alles perfect laten aansluiten, maar bijna alle knelpunten hebben we goed opgelost”, zegt ze.
Volgens haar zijn de veranderingen in Tilburg en Breda het grootst. “In Breda is de boel echt omgegooid”, aldus Nienke. Op de sterke lijnen worden meer en grotere bussen ingezet, maar dat betekent ook dat sommige zwakkere lijnen verdwijnen en opgelost worden met maatwerk. “Je moet het allemaal van een budget doen. Dus als je ergens extra bussen gaan inzetten, moet het ergens anders vanaf.”
Zelf bus kopenWijbosch is zo’n plek waar ze aan het kortste eind trekken. Lijn 159 verdwijnt daar, en dat betekent dat er voortaan geen bus meer stopt bij verzorgingstehuis Huize Barbara. Nu werd er erg weinig gebruik gemaakt van de lijn, maar is het toch erg lastig als mensen er op bezoek willen
Gelukkig pakt de dorpsraad in Wijbosch dat positief op: ze willen zelf een elektrisch busje kopen en die op afroep laten rijden als het nodig is.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.