Agenten uit West-Brabant zitten op WhatsApp, en dat is een voorbeeld voor anderen
Sinds het begin van de pilot in maart stuurden 3250 mensen berichten met vragen of meldingen via WhatsApp. In totaal werden 5100 gesprekken gevoerd met gemiddeld vier berichtjes per gesprek.
Verkeer en overlastDe meldingen gaan vooral over verkeerszaken en overlast. Voordeel van de berichtenservice is dat er foto's, locaties en filmpjes kunnen worden meegestuurd. Vanwege het 1 op 1 contact zijn burgers bereid meer privacygevoelige informatie te delen. Op het moment dat het echt om gevoelige informatie gaat, belt de politie de melder op.
Wille Jansen whatsappt namens de politie met melders. Ze krijgt dagelijks zo'n acht berichten. "Je merkt dat mensen een vriendelijke toon aanslaan. Ze bedanken vaak zelfs."
Soms gaan de meldingen verder dan overlast of een verkeerssituatie. "Ik herinner mij een melding van een vrouw die slachtoffer was van huiselijk geweld. Ze sloot zich op in een kamer zodat haar belager niet bij haar kon. Ze kon niet bellen, maar via Whatsapp kon ze ons wel bereiken zonder dat haar belager het hoorde."
TwitterNaast WhatsApp voerde de politie via Twitter ook nog eens 35 gesprekken per maand. Het nummer 0900-8844 kan echter nog niet de deur uit, 43.000 namen op de 'ouderwetse' manier contact op met de politie.