Einde aan ergernissen Knooppunt Hooipolder? Minder verkeerslichten, meer rijbanen

15 december 2016 om 08:55
nl
Het is een van de gevaarlijkste knooppunten en ook eentje waar veel automobilisten zich aan ergeren: knooppunt Hooipolder bij de A27 en A59. Aan die ergernissen komt binnenkort een eind, want het knooppunt wordt op meerdere punten aangepast. Volgens Rijkswaterstaat komen er rijbanen bij en verdwijnen er stoplichten.
Profielfoto van van der Meer Christel
Geschreven door
van der Meer Christel

De grootste ergernis is het stilstaan op Hooipolder vanwege de verkeerslichten. In sommige gevallen voelt het stilstaan zelfs onnodig, omdat er geen andere banen worden gekruist. Die stoplichten gaan verdwijnen. "We kunnen op twee plekken de verkeerslichten weghalen, waardoor verkeer dat op die plekken rechtsaf slaat niet meer hoeft te wachten", zegt Marc Lentjes van Rijkswaterstaat.
ZIE OOK: Aanpak knooppunt Hooipolder is 'gemiste kans'
Verder zal er een fly-over worden aangelegd op het knooppunt. Er komt dan meer ruimte beschikbaar op het knooppunt zelf. "We gaan die ruimte benutten om Hooipolder beter in te richten", zegt Lentjes. "Zo komen er op het knooppunt extra rijstroken voor doorgaand verkeer."
Minder sluipverkeerEen andere maatregel is de aanleg van een nieuwe parallelweg boven de A59. Die weg moet ervoor gaan zorgen dat er minder sluipverkeer tussen Waspik en Raamsdonksveer rijdt.
ZIE OOK: A59 is nog altijd één van de gevaarlijkste wegen van Nederland
De provincie Noord-Brabant is tevreden met dit zogenoemde Hooipolder Plusplan. "Het liefst hadden we gezien dat het hele knooppunt op de schop zou gaan, maar de minister heeft aangegeven dat een volledig knooppunt op dit moment financieel gezien niet mogelijk is", aldus gedeputeerde Christophe van der Maat. De kosten voor de parallelweg neemt de provincie voor haar rekening. Over de financiering van de extra rijstroken en het weghalen van de verkeerslichten worden nog gesprekken gevoerd.  
Officiële plannenDe plannen werden afgelopen april al gepresenteerd, maar zijn nu officieel. Wanneer de eerste werkzaamheden zullen beginnen, is nog niet bekend. "Wat mij betreft kan de schop niet snel genoeg de grond in", zegt Van der Maat.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.