2 miljoen euro extra van het Rijk voor Brabantse kunst
Vloeistof heeft zowel van het rijk als van de provincie geen subsidie gekregen. Het gezelschap dat al jaren met weinig geld opereert, moet weer bezuinigen op de plannen voor de komende jaren.
Twee miljoen plus Dat geldt niet voor iedereen. Sterker nog, de totale hoeveelheid rijkssubsidie voor kunst en cultuur in Brabant is flnk gestegen. Een eerste voorzichtige berekening levert een plus van ruim twee miljoen euro op ten opzichte van de vorige periode (kunstsubsidies gaan meestal per periode van vier jaar).
Dat is een verrrassing, halverwege het jaar leek het heel anders af te gaan lopen. De landelijke politiek heeft in de afgelopen maanden twee keer tien miljoen extra voor de kunsten opzijgezet en van die twintig miljoen is veel in Brabant terecht gekomen.
Matzer en afslag op het nippertje geredZo kwam er toch nog geld voor bijvoorbeeld theaterfestival De Boulevard. het EKWC, de Dutch Design Week, festival Cement en Circo Circolo.
Op het laatste kwam er ook nog rijkssubsidie voor theatergezelschap Matzer, Afslag Eindhoven en de muzikanten van Paul van Kemenade uit Tilburg. Die drie hebben overigens geld voor één jaar omdat de tweede tien miljoen van het rijk voorlopig nog éénmalig is.
Dansen in BrabantOpvallend is wel het rijtje dansgezelschappen dat van het rijk een negatieve beoordeling heeft gekregen: TRASH en Vloeistof uit Tilburg en United Cowboys uit Eindhoven. Ze krijgen geen rijksgeld én geen provinciaal geld wat voor een uiterst onzekere toekomst zorgt in een provincie die met de dansacademie in Tilburg wel een dansprovincie wil zijn.
Gedeputeerde Henri Swinkels wil samen met de Brabantse steden de komende weken precies bekijken waar nog 'gaten' in de Brabantse cultuur zitten. In februari moet dat tot een plan leiden waarin Swinkels en de steden samen willen bekijken hoe dingen nog opgelost kunnen worden.
Geen geld voor de bakker De Bredase Rebecca Nelemans deed vanmorgen een oproep om ook goed te kijken naar de individuele kunstenaars zelf. Volgens haar komt er veel geld terecht bij grote organisaties terwijl kunstenaars zelf vaak nog op een houtje moeten bijten. "Het is alsof de broodbezorger wel geld krijgt en de bakker niet".