Video

Wat te doen tegen verkeersdrukte in Brabant? 'Parkeertarieven zoals in Amsterdam'

28 december 2016 om 19:20
nl
Ook verkeersdeskundige Ruud Hornman voorziet grote verkeersproblemen in Brabantse binnensteden. Hij reageert op een analyse van kennisinstituut CROW, in opdracht van dagblad Trouw. In Breda en Eindhoven is het nu soms al 'rampzalig', concludeert Hornman. Maar ook Tilburg moet nadenken over de toekomst, omdat de komende vijf jaar naar verwachting de verkeersdrukte overal toe zal nemen. Hoge parkeertarieven zoals in Amsterdam zouden kunnen helpen.
Profielfoto van Oerlemans Marjanka
Geschreven door
Oerlemans Marjanka

LEES OOK: Verkeer in Breda, Eindhoven en Tilburg loopt over vijf jaar helemaal vast
Volgens CROW heeft de focus de afgelopen jaren vooral gelegen op het aanpakken van verkeersdrukte op hoofdwegen. Veel minder is gekeken naar de infrastructuur in binnensteden. Hornman: "Daar heeft het instituut volkomen gelijk in. Je kunt op snelwegen en randwegen wel steeds meer asfalt leggen, maar ergens moet het verkeer ook een keer van die hoofdwegen af om de bestemming te bereiken."
Parkeren? Niet in het centrum!En dus ligt er een uitdaging van steden als Eindhoven, Tilburg en Breda. "Als je kijkt naar Breda, dan zie je dat alle parkeergelegenheid in het stadscentrum is." Hornman vervolgt: "Breda heeft mij een app laten downloaden die mij adviseert een deel van de drukke singels te vermijden. Maar dat werkt niet als mensen toch in de binnenstad moeten zijn om te parkeren."
Bredase binnenstadVolgens wethouder Boaz Adank is de gemeente Breda druk bezig met het zoeken naar oplossingen voor de verkeersdrukte in de stad. Zo legt de gemeente onder meer HOV-banen, snelfietsroutes en groene golven aan.  "We zijn bezig met hele systeem. Transferia is een instrument wat je in zou kunnen zetten, maar mensen moeten nog steeds naar de binnenstad toe. Vooralsnog hebben we voldoende capaciteit onze binnenstad als het gaat om parkeren."
"We zien dat de rijkswegen om ons heen ook goed vastlopen. Vervolgens kiezen mensen de binnenwegen; onze noordelijke en zuidelijke rondweg, die loopt vervolgens vast. Dan zie je dat ook de binnensingels vastlopen, dus we moeten het hele systeem veranderen."
Mogelijke oplossingenOplossingen voor de toenemende drukte in de binnensteden, moeten volgens CROW niet zozeer gezocht worden in nieuwe infrastructuur, zoals tunnels. Hornman: "Klopt. Als je één pijnpunt oplost, loopt het geheid ergens anders vast." Maar hoe moet de toenemende verkeersdrukte tussen nu en 2021 dan worden opgevangen? Het CROW noemt in Trouw 'doordachte OV-verbindingen', parkeerplaatsen aan de stadsranden met leenfietsen en duurder parkeren in de stadscentra. Hornman: "Of leenfietsen het autoprobleem gaan oplossen, vraag ik me af. Het zal hooguit een klein beetje verlichten."
Op de fiets naar het werkHet aanleggen van snelfietsroutes voor mensen die tot vijfentwintig kilometer buiten de Bredase binnenstad wonen is één van de oplossingen die gemeente Breda heeft voor het probleem. Maar of dat ook echt gaat werken? De meningen zijn verdeeld.
"Ja, dat zou ik wel overwegen als het echt volloopt ja. In Amsterdam doe ik dat af en toe al," vertelt een mevrouw die elke dag naar Breda reist voor haar werk. Maar fietsen is niet voor iedereen een goed alternatief voor de auto. "Ik werk niet in de stad, dus dat is een voordeel. Maar het lijkt me niet echt heel ideaal," vindt een andere man. "Het is gemakszucht. Overstappen... Zeker in de winter lijkt me dat niet alles."
Goed transferium en peperduur parkerenOver parkeren buiten het centrum is de NHTV-deskundige optimistischer: "Als je zorgt voor een goed transferium, zoals bijvoorbeeld in Den Bosch, dan kan dat echt wel werken. Als mensen er dagelijks drie kwartier over doen om een stadscentrum te bereiken en ze horen van bekenden dat het met de bus in een kwartiertje lukt, verwacht ik dat ze dat best willen uitproberen." Hornman vervolgt: "Tilburg heeft ooit een transferium gehad waar maar één bus reed. Dan werkt het dus niet. Het moet wel tijd en comfort opleveren."
Parkeertarieven opschroeven kan ook werken. "Amsterdam is daar een voorbeeld van. Dat centrum is redelijk leefbaar doordat de parkeerprijzen naar absurde hoogten zijn gebracht." En tot slot: "De steden zullen moeten schakelen. Maar het zijn ook de automobilsiten zelf, die ervoor moeten kiezen niet meer massaal de spits in te duiken."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.