Dagen, weken of maanden? Compleet onduidelijk wanneer problemen bij stuw Grave opgelost zijn
Een ongeluk als dit gebeurt niet vaak. "Het gaat hier om een unieke situatie. En het ingewikkelde zit er ook in dat de Maas geen standaardrivier met een standaard waterstroom is", zegt Eric Diepstraten van Rijkswaterstaat. Er wordt daarom gekeken naar twee verschillende oplossingen voor de kapotte stuw: één oplossing voor de korte termijn en een structurele oplossing.
ZIE OOK: Drone laat in 1,5 minuut de problemen zien door de kapotte stuw in de Maas [VIDEO]
Voor de 'snelle' oplossing denkt Rijkswaterstaat aan een mobiele dijk, pontons, of een dam dwars door de Maas. Welke oplossing er precies wordt gekozen, is nog niet duidelijk. De verschillende mogelijkheden worden momenteel doorgerekend. Die tijdelijke oplossing moet wel binnen 48 uur kunnen worden verwijderd als er hoogwater op komst is. Rijkswaterstaat weet nog niet precies wanneer ze deze tijdelijke oplossing kunnen presenteren.
Structurele oplossingNaast deze korte termijn oplossing is Rijkswaterstaat ook bezig met het in gang zetten van de reparatie van de bestaande sluis, maar dat gaat nog wel even duren. De materialen voor deze structurele oplossing zijn wel al besteld. Maar ook voor deze structurele oplossing geldt dat Rijkswaterstaat nog niet weet wanneer deze gerealiseerd is.
Schip tegen stuw Een week geleden botste een schip tegen de stuw bij Grave. Het was toen erg mistig, waardoor het schip de naastgelegen sluis gemist heeft en vol op de stuw klapte. Het onderzoek naar hoe de Slowaakse schipper de sluis kon missen, ligt bij het Openbaar Ministerie. "Met het oog op de toekomst zijn wij hier natuurlijk ook nieuwsgierig naar", zegt Rijkswaterstaat.
Vanwege de aanvaring zijn vijf jukken (beweegbare delen van een stuw) beschadigd geraakt en hierdoor zit er een gat van 25 meter in de stuw. Het waterpeil in de Maas is sinds het ongeluk drie meter gezakt.
Schepen kunnen dus niet of nauwelijks varen over de rivier tussen Sambeek en Grave, een stuk van 28 kilometer lang. Niet alleen de binnenvaart lijdt dagelijks honderdduizenden euro's schade. Ook veel andere bedrijven zijn gedupeerd door de lage waterstand, omdat er geen grondstoffen via het water geleverd of vervoerd kunnen worden. Er is ook schade voor de oevers, want die zijn drooggevallen en kunnen instorten.
Ook problemen voor Maas-WaalkanaalBehalve de Maas werd ook het Maas-Waalkanaal bij Nijmegen getroffen door de beschadigde stuw. Met pompen wordt de waterstand in het Maas-Waalkanaal verhoogd. Drie pompen verplaatsen ieder vijf miljoen liter water per uur. Het kanaal kan daardoor binnenkort weer gedeeltelijk gebruikt worden.