Chaotische dag op de weg: gladheid, ongelukken en files
Op de snelweg A2 bij Eindhoven was bij een ongeval een traumahelikopter opgeroepen. Bij veel andere ongevallen op de snelwegen zijn lichtgewonden gevallen of is er slechts spraken van blikschade. De A2 is inmiddels filevrij.
LEES OOK: Nieuwe ijzel in aantocht in het oosten van Brabant: 'Situatie is levensgevaarlijk'
Ook de A67 ter hoogte van Asten en Deurne is door de nieuwe regenbui spekglad geworden. Tegen het einde van de middag zijn er verschillende ongelukken achter elkaar gebeurd. "Mensen hebben het mogelijk niet door, maar het is één grote ijsbaan", zegt een getuige.
LEES OOK: Automobilist ziet ongeluk met vrachtwagen pal voor zich gebeuren: 'Dat was wel even schrikken'
Drie ongelukken achter elkaarOp de A67 gebeurden in korte tijd drie ongevallen achter elkaar. Bij het eerste ongeval, ter hoogte van Asten, waren meerdere auto's betrokken en raakte één persoon gewond. De andere twee ongelukken gebeurden in dezelfde rijrichting, van Eindhoven naar Limburg. Eén auto belandde in de vangrail en een stukje verderop belandde een auto op zijn dak. Bij die twee ongevallen vielen geen gewonden.
Op de plaatsen van de ongevallen was tijdelijk de linkerrijstrook afgesloten. Die rijstrook is ook het gladst, zegt een getuige, die bij het uitstappen te voet al nauwelijks grip had.
Door heel Brabant worden snelweggebruikers gewaarschuwd niet te hard te rijden. Op matrixborden staat bij gladheid een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur aangegeven. Op de A67 bij Asten en Deurne hangen echter geen matrixborden.
Op de A2 bij Valkenswaard en knooppunt Leenderheide is de linkerrijstrook dicht om de brokstukken na een ongeval op te ruimen. Op de N2 bij Leenderheide zijn twee rijstroken dicht. Ook op de A58 van Tilburg naar Eindhoven, bij Batadorp, is een ongeluk gebeurd.
46 ongelukkenOok andere snelwegen zijn door de nieuwe regenbui glad geworden. In het brede gebied van Limburg tot Twente zijn in een uur tijd na de eerste neerslag zeker 46 ongelukken gebeurd, meldt de VID.