Schipper die stuw in Grave ramde, botste twee maanden eerder tegen brug in Duitsland
Ook toen verloor het schip zijn stuurhut. De 52-jarige schipper blijkt op 22 oktober met de Maria Valentine op het Rhein-Herne Kanal tegen een brug in Oberhausen zijn gevaren, zo bevestigde de Duitse rederij Gefo. Dat ongeluk is volgens de rederij veroorzaakt door een technisch probleem met het mechanisme om de stuurhut omhoog en omlaag te laten gaan bij lage bruggen.
Technisch mankementEr volgde een uitgebreid onderzoek door de Duitse autoriteiten. Die hebben het technisch mankement bevestigd. "Het had niets te maken met menselijk handelen", zegt de rederij. De waterpolitie in Essen, die het Duitse ongeval heeft onderzocht, bevestigt dat tegen De Gelderlander.
Volgens de rederij is er geen verband tussen beide ongelukken.
Grote problemen op de MaasDe benzeentanker voer op 29 december vorig jaar vol tegen de stuw bij de Thompsonbrug in de Maas. Sindsdien daalde het waterpeil in de rivier drastisch en ligt het scheepvaartverkeer tussen Sambeek en Grave plat. De schipper werd aangehouden, maar is inmiddels weer vrij. Uit onderzoek blijkt dat hij niet gedronken had toen het ongeluk gebeurde.
Het is niet duidelijk wanneer de Maas weer bevaarbaar is. Rijkswaterstaat is bezig met de aanleg van een tijdelijke dam als noodoplossing. Een definitieve oplossing voor de beschadigde stuw bij Grave laat zeker nog een half jaar op zich wachten.