Schipper die stuw Grave ramde, nam andere route en negeerde regels

24 januari 2017 om 12:41
nl
De schipper die eind december de stuw in Grave ramde, hield zich niet aan de juiste procedure. Dit vertelt sluismeester John Robben dinsdag aan De Gelderlander. De 52-jarige Slowaak zou een andere route varen en had zich niet gemeld.
Profielfoto van Cnossen Maaike
Geschreven door
Cnossen Maaike

“Schippers hebben een meldplicht, maar dat is in dit geval niet gebeurd", vertelt Robben aan de krant. “We hadden ook helemaal geen schip verwacht, want er stond niks op de aanbodlijst. Volgens het systeem zou hij een andere route varen. De procedure is dat-ie had moeten weten waar hij was, en dat hij zich had moeten melden, maar dat heeft hij niet gedaan."
ZIE OOK: Toxicoloog over botsing op stuw: 'Grave is aan ramp ontsnapt'
'Dacht dat een vliegtuig neerstortte'De sluismeester had dienst op donderdag 29 december, de avond dat de schipper tegen de stuw botste. Hij werd opgeschrikt door een enorme knal. “Ik dacht dat er een vliegtuig neerstortte.” Hij liep naar buiten en hoorde iets bij de stuw. “En toen dacht ik, 'als er maar niet een schip tegenaan gevaren is'.”
ZIE OOK: Duits schip met gevaarlijke stoffen vaart tegen brug bij Grave: 'Het was heel eng'
Hij sloeg alarm bij het Nautisch Centrum in Maasbracht, de calamiteitendienst voor de scheepvaart. Ook zocht hij contact met de schipper, maar dit lukte niet omdat de stuurhut eraf lag.
'Goed mis'Niet lang daarna kreeg Robben een telefoontje vanaf de inspectieboot van Rijkswaterstaat, de RWS27. „Ik vertelde dat ik waarschijnlijk met een calamiteit te maken had. Dat kon best wel eens kloppen, kreeg ik te horen, want de ballenlijn boven was geknapt. Toen wist ik dat het goed mis was", zegt hij in de krant.
De Maria Valentine had 2000 ton benzeen aan bord. Het schip viel drie meter naar beneden, maar brak niet. De omgeving ontsnapte hierdoor aan een ramp.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.