Erik van Loon laat Dakar-deelname afhangen van de route
Deelname is nog steeds afhankelijk van de route. “Als het zwaartepunt wederom in Bolivia ligt en daar de rally beslist wordt, dan betwijfel ik of we aan de start staan."
'Veel meer zand'"De eerste geluiden zijn goed. Zoals het er nu naar uitziet, starten we in Peru. Dat betekent veel meer zand dan afgelopen jaar. Wanneer de rest van de route interessant is, dan zijn wij er gewoon weer bij.”
Maar nogmaals: Van Loon houdt een slag om de arm. ”Dakar is de grootste uitdaging binnen de Cross Country, dus we willen onszelf graag laten zien, maar dan moet er wel iets gebeuren.”
'We hebben er zin in'Gelukkig heeft hij over zijn auto niets te klagen. Van Loon: “De Toyota Hilux Overdrive Racing is goed, daar zijn we blij mee en hier zullen we mee blijven rijden. Tijdens Dakar was het echt genieten in de auto. De samenwerking met Overdrive verloopt goed, dus we gaan hiermee verder. Overdrive is volop bezig met nieuwe ontwikkelingen. Met dit programma kunnen wij daar ook aan bijdragen. We hebben er zin in!”
Zijn programma begint op 9 maart met de Dubai International Baja. Voor de Arabieren een bekend en groot evenement, maar dit jaar voor het eerst op de FIA kalender. Van Loon: “’Baja’ is een weekend, dus een goede warming up voor de twee lange evenementen die volgen. Een maand na Dubai gaan we voor een revanche in Qatar. In 2015 gingen we daar goed van start, maar hadden we een serieuze crash. Vorig jaar lukte het niet om daar te starten, maar dit jaar staan we er weer en willen we scoren.”
Niet in ELE RallyVervolgens staan nog de Rally Kazachstan (20 tot en met 27 mei) en Baja Espana Aragon (21, 22 en 23 juli) op de rol.
Overigens: door de deelname aan de Rally Kazakhstan moet Van Loon de ELE rally laten schieten. “Die start op 26 mei, die dag is ook de laatste etappe in Kazachstan. Aangezien de voorbereiding op Dakar de prioriteit heeft, kan ik helaas niet naar de ELE toe.”