Rederij moet maximaal 912.000 euro betalen aan gedupeerden aanvaring stuw Grave
Een Duits binnenvaartschip is donderdagavond 29 december tegen een pijler van de Thompsonbrug over de Maas gevaren. De gevolgen waren enorm. Het waterpeil zakte waardoor boten droog kwamen te liggen. Transportbedrijven en schippers leden schade.
LEES OOK: Schipper die stuw Grave ramde, nam andere route en negeerde regels
Geen juridische aansprakelijkheid
In de scheepvaartwereld is het gebruikelijk dat degene die verantwoordelijk wordt gesteld na een incident aan de rechter kan vragen de maximaal te claimen schade in te perken. De Duitse rederij Gefo heeft dat met succes gedaan. De zaak draaide vandaag niet om de juridische aansprakelijkheid van het ongeval. Het gaat uitsluitend om de maximale schade die geclaimd kan worden door alle gedupeerden.
LEES OOK: Elke dag honderdduizenden euro's schade en heel veel problemen door kapotte stuw Grave
De 912.000 euro is het resultaat van een ingewikkelde rekensom. De hoogte van het voorlopig vastgestelde bedrag is gebaseerd op internationale afspraken die gelden voor onder andere scheepseigenaren. Daarbij wordt onder andere gekeken naar het laadvermogen en de stuwkracht van het betrokken schip. Dat bepaalt, los van de hoogte van de werkelijke ontstane schade, tot welk bedrag de aansprakelijkheid maximaal wordt beperkt.
Het geld wordt in een potje gestort. Er wordt een vereffenaar aangewezen die in overleg met de rechtbank alle schadeclaims beoordeelt en toekent. Dat is te vergelijken met een curator die na een faillissement bepaalt hoeveel geld elke schuldeiser krijgt.
300.000 euro schade per dag
Eerder werd al duidelijk dat de schade in de miljoenen zou lopen.Schade voor de binnenvaart wordt door Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) geschat op 300.000 euro per dag. Normaal varen 75-100 schepen per dag langs Sambeek. Omgerekend zijn dat bijna 2000 vrachtwagens per dag. Nu vaart er dus helemaal niets meer langs Sambeek en moeten schepen een andere route volgen. Dat omvaren duurt in sommige gevallen soms wel 48 uur, berekende het BVB.
Bij diervoederbedrijf Havens in Maashees maken ze voeding voor dieren en worden grondstoffen als maïs, tarwe en gerst per schip gebracht. Toen dat niet kon moesten er in plaats van dat ene schip zestig vrachtwagens per dag komen om de grondstoffen te lossen. Schade wordt geschat op 40.000 tot 60.000 euro per week.
De eerste reactie van Michel van Dijk van Van Berkel Logistics in Cuijk is er één van verbazing. "Als dat werkelijk het totaalbedrag is voor alle schade dan vind ik dat een fooi. Alleen wij hebben al een schade van twee ton. De schade voor Rijkswaterstaat bedraagt waarschijnlijk miljoenen. We gaan het vonnis bestuderen en zullen ons beraden op mogelijk stappen". aldus Van Dijk.
Schipper Gijs Rink die een week niet kon varen en dus inkomsten miste, reageert locaniek. "Ik beschouw de schade als een bedrijfsrisico, vergelijkbaar met een week niet varen als gevolg van vorst. De schade is al afgeschreven."