Bewoners Vught-Noord voelen zich niet gehoord over uitbreiding spoorlijn
Met alle gevolgen van dien. Er zou volgens de werkgroep niet genoeg geld zijn om leefbaarheid en de veiligheid in Vught-Noord op dezelfde manier te bevorderen als in Vught-Centrum. Alle pogingen om een betere situatie voor de inwoners van Vught-Noord te krijgen, zijn volgens de opgestapte werkgroepleden door alle overheden naast zich neergelegd. De Vughtse werkgroep overweegt om met andere werkgroepen naar de Europese rechter te stappen.
“Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de mensen die dicht bij het spoor wonen door de trillingen slaapproblemen krijgen en andere hinder ondervinden. We hebben adviezen gegeven, maar daar is niets mee gedaan. We willen niet medeverantwoordelijk zijn voor de risico’s voor de beowners”, zegt Xavier Waelkens, lid van de werkgroep die bewoners vertegenwoordigde.
Twee maten
Volgens Waelkens is er met twee maten gemeten. Volgens de werkgroep wordt in het centrum 200 miljoen uitgetrokken voor een verdiepte ligging van het spoor om zo de leefbaarheid te verbeteren. Bovendien liggen er straks door Vught-Centrum twee spoorlijnen waarover alleen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch rijden.
In Vught-Noord liggen straks vier sporen bovengronds waarover niet alleen de treinen van Eindhoven naar Den Bosch rijden maar ook de treinen tussen Tilburg en Nijmegen. Dat betekent volgens de werkgroep voor Vught-Noord meer fijnstof, meer trillingen en meer geluidsoverlast.
LEES OOK: Onrust in Vught over toename treinverkeer
Het Rijk wil dat er meer goederen over het spoor worden vervoerd. Een van de plannen om dat te bereiken, is de uitbreiding van het aantal sporen tussen Boxtel en Meteren. Die lijn sluit aan op de Betuwelijn van de Rotterdamse haven naar Duitsland.