3D-geprinte fietsbrug van 800 laagjes betonmortel: wereldprimeur in Gemert
Vrijdag begonnen medewerkers van de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) met de enorme klus. Een week lang wordt de brug laagje voor laagje geprint.
Hoogleraar Theo Salet over de vele voordelen van printen: "Er hoeft geen mal gebouwd te worden waar het beton in gestort wordt. En niemand hoeft het werk uit te zetten buiten. Dus de voorbereidingen zijn hierdoor veel minder."
Maar de wegenbouwers hoeven niet bang te zijn dat ze straks zonder werk komen te zitten, zegt Marinus Schimmel, directeur BAM Infra: "De robots zullen geprogrammeerd moeten worden en zullen ingesteld moeten worden. Er moeten mengsels gemaakt worden. Dus er is werk genoeg, alleen zullen mensen omgeschoold moeten worden."
Raar idee
Toch blijft het voor veel mensen een raar idee, fietsen over een brug die uit een printer komt. Hoogleraar Theo Salet: "Daarom hebben we hier ook een schaalmodel liggen. Daar rijdt nu al een aantal dagen fictief een fietser overheen om te kijken hoe die brug zich gedraagt."
Tijdens de herfstvakantie wordt de brug bij de Lieve Vrouwesteeg in Gemert geplaatst. De brug komt tussen de N605 (Volkel-Gemert) en de N272 (Beek en Donk-Boxmeer). In december moet je er echt overheen kunnen fietsen.
Minder afval
De manier waarop de fietsbrug wordt gemaakt is ook belangrijk voor de toekomst en het milieu. Met 3D-printen is niet alleen minder materiaal nodig om een brug te maken, er wordt ook minder materiaal weggegooid. Door het gebruik van robots is het vaak goedkoper dan de traditionele manier van bouwen.