Spoorfanaten blazen laatste Benelux-Hondekop nieuw leven in: ‘Het is wel een jongensdingetje’

10 juli 2017 om 12:17
nl
Tientallen jaren stond de laatste Benelux-Hondekop weg te roesten in een loods in Leuven in België. Totdat spoorfanaten van de Stichting Hondekop onlangs de historische trein – de 220.902 – naar de Nederland wisten te halen. Naar Roosendaal om precies te zijn.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door

“Daar gaan de komende twee jaar vrijwilligers aan de slag met onder meer schuurmachines en slijptollen om de trein te restaureren”, vertelt Paul van der Lugt, voorzitter van de stichting Hondekop in het programma Wakker!.

Mooi en imposant
Praten met Paul van der Lugt over de trein is alsof je een kraan opendraait. De ene loftuiting na de andere stroomt voorbij. “De Benelux-Hondekop heeft een kenmerkende blauwe kleur met een gele band erover. Ook de inrichting verschilt van andere Hondekop-treinen. Het is een fantastisch mooie imposante trein, in mijn ogen industrieel erfgoed. Deze trein is bovendien gemaakt in de glorietijd van de werkspoorfabriek. Eerlijk gezegd is het wel een jongetjesding”, beschrijft Van der Lugt.

Dertig jaar lang vervoerde de trein passagiers van Amsterdam via Roosendaal naar Brussel en omgekeerd. “Dat was in die tijd best bijzonder dat de Benelux-Hondekop zowel op het Nederlandse als Belgische spoorwegnet kon rijden. Dat zijn twee verschillende stroomsystemen (Nederland= 1500V en België = 3000V.red.). Bij Essen schakelde de trein over van het ene naar het andere systeem.”

Terug naar Roosendaal
Vrijdag komt de trein terug naar Roosendaal. De spoorfanaten schakelden een transporteur in die de trein over het spoor op lage snelheid vanuit Leuven naar Roosendaal kan rijden. “We vertrekken om tien uur vanuit Leuven en verwachten om een uur of twee in Roosendaal te zijn.”

De restauratieplek in Roosendaal is niet alleen gekozen vanwege de historische plek, maar ook omdat het bedrijf Spoorijzer een loods beschikbaar stelt om te trein te restaureren. Van der Lugt: “Deze trein heeft dertig jaar stilgestaan. De roest moet er eerst afgeklopt worden, voordat we hem kunnen vervoeren. Vrijwilligers leggen de komende tijd honderden kilometers af om in weekenden aan de trein te komen werken. De restauratie gaat zeker twee jaar duren, maar je weert nooit wat we allemaal nog tegenkomen aan verborgen gebreken. Na de restauratie gaat de Benelux-Hondekop bij gelegenheid weer over het spoor rijden.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.