Opnieuw eindexamenstress voor gezakte scholiere: vijf dagen wachten op uitspraak rechter
Op maandag 28 augustus doet de rechter uitspraak. Op 1 september begint de studie die de scholiere wil volgen.
Vraag 15
De rechtszaak draait om vraag 15 van het vwo-eindexamen Frans. Aanvankelijk had de Bredase scholiere de vraag verkeerd beantwoord, maar later erkenden de opstellers dat ze een fout hadden gemaakt in de vraagstelling. Daardoor was de opgave op meerdere manieren te interpreteren.
Het college maakte via Twitter bekend dat alle antwoorden op vraag 15 werden goedgekeurd. Het was volgens het college niet meer te achterhalen wie precies welk antwoord had gegeven. Wel werd de normering van het examen aangescherpt, omdat het college meent dat het examen door deze vraag gemakkelijker was geworden.
Het bleek voor de Bredase scholiere funest, omdat haar antwoord op vraag 15 volgens haar correct was. Als het wél was goedgekeurd en de normering gelijk was gebleven, zou ze gewoon zijn geslaagd, stelt de scholiere.
Pech
Afgezien van de aangepaste normering, heeft de Bredase scholiere ook nog eens pech gehad met de correctoren. Ze wijst erop dat er twee leerlingen zijn die hetzelfde antwoord hebben gegeven als zij, terwijl die antwoorden wél zijn goedgekeurd. Sommige correctoren zijn volgens haar ongehoorzaam geweest en hebben het alternatieve antwoord gewoon goedgekeurd.
LEES OOK: Gezakte scholiere Breda wil alsnog diploma en stapt naar rechter
De scholiere zakte uiteindelijk op 0,05 punten en kan daardoor niet beginnen aan de universitaire studie die ze voor ogen had. Het is de eerste keer dat het college voor de rechter wordt gedaagd.
'Onrust onaangenaam'
Voorzitter Pieter Hendrikse, van het College voor Toetsen in Examens, zegt in een verklaring dat hij de onrust die deze zaak tweegbrengt 'buitengewoon onaangenaam' vindt. Een inhoudelijke reactie wil hij nog niet geven omdat de zaak nog onder de rechter is.
Wel is Hendrikse ervan overtuigd dat de aanpassing van de normering van een eindexamen na een fout 'robuust en waardevol' is. "Het zorgt voor een vangnet voor leerlingen."