Coffeeshops lanceren landelijke 'Bob-campagne' tegen softdrugs in het verkeer
"Consumenten hebben geen idee wat ze boven het hoofd hangt bij zo'n test", zegt Derrick Bergman van de Verenigde Coffeeshops Eindhoven. Volgens Bergman is de campagne niet zozeer bedoeld om te waarschuwen voor de gevolgen van cannabisgebruik tijdens het rijden, maar meer over de consequenties van deze nieuwe tests.
Forse straffen
Bergman: "Cannabis blijft maar vier uur actief, maar bij deze tests kan je nog veertien uur na gebruik positief worden getest. Tegelijkertijd zijn de gevolgen heel groot als je positief wordt getest." De straffen op een positieve test kunnen fors zijn. "In het ergste geval raak je je rijbewijs anderhalf jaar kwijt. Ik ken ook al gevallen van mensen die naar een psycholoog moesten die zeshonderd euro kostte."
Voor de Eindhovense coffeeshops is het de derde poging om een campagne van de grond te krijgen. Twee eerdere pogingen mislukten omdat Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) bezwaar maakten tegen het gebruik van de term Bob (Bewust Onbenevelde Bestuurder).
573 coffeeshops
De campagne tegen softdrugs in het verkeer wordt volgende week gepresenteerd. Alle 573 coffeeshops in Nederland ontvangen daarna flyers en posters.