‘Dáár ben ik NAC-supporter geworden’: Michiel wist niks van voetbal, maar maakte toch een docu

15 november 2017 om 17:44 • Aangepast 20 november 2020 om 20:33
nl
Michiel van de Zandt is een ster in het maken van mooie gelikte commercials en online campagnes. Maar van voetbal wist hij niks. Een sportdocumentaire had hij ook nog nooit gemaakt. Toch besloot hij samen met zijn team een documentaire over NAC te maken. Een hele bijzondere, want hij volgde de club op weg naar de eredivisie. 'Wij zijn NAC, wij zijn terug' gaat over hoogte- en dieptepunten, maar vooral over de onvoorwaardelijke liefde voor de club.
Profielfoto van Birgit Verhoeven
Geschreven door
Birgit Verhoeven

Tijdens het maken van de documentaire werd Michiel verliefd op NAC. Dat gebeurde tijdens de thuiswedstrijd tegen NEC. “Het moment dat het hele stadion achter de spelers ging staan, als twaalfde man. Dáár ben ik NAC-supporter geworden. Sindsdien kijk ik iedere wedstrijd.”

Wachten op privacy instellingen...

Met zijn collega’s van GIG creative film production waren ze toevallig al bezig met het draaien van beelden van de club. “Het moest een film worden om de supporters te bedanken. Daarom waren we met vijf camera’s aanwezig bij alle play-offs. En daar zagen we eigenlijk al wat verhaallijntjes ontstaan. We dachten: 'Hier moeten we iets mee’.”

'Je weet niks van voetbal'
Michiel en zijn team beseften dat de club wel eens zou kunnen promoveren. “We hebben er veel extra uren tegenaan geknald. Maar het was niet makkelijk om de documentaire voor Fox te mogen. Ze zeiden ‘hartstikke leuk, maar je weet niks van voetbal en bent geen documentaire maker’. En ze hadden best een punt.”

Maar Michiel wilde het verhaal over de lijdensweg van NAC toch heel graag vertellen. “We zijn een team samen gaan stellen. Zo is sportverslaggever Sjoerd Mossou aangehaakt. Hij heeft een aantal mooie teksten geschreven en ingesproken die de rode draad vormen in de documentaire. Want hoe zorg je dat het allemaal klopt en aansluit bij het gevoel van de club? Daarin is hij heel sterk.”

Het clubgevoel
En wat is dan dat clubgevoel? “Wat NAC heel bijzonder maakt, is dat het stadion ook vol zit als de club in de Jupiler League speelt. Want hoe kan het dat wanneer NAC op een maandagavond speelt tegen Helmond, er toch 12.000 man in het stadion zit? Die vraag hebben we proberen te beantwoorden.” Wat het antwoord op die vraag is? "Dan moet je de docu kijken", Lacht hij.

Wachten op privacy instellingen...


Een documentaire maken over een club die promoveert, brengt risico’s met zich mee. Want wat als de club niet promoveert? “Dan waren we gewoon nog een seizoen door gegaan met draaien. Desnoods jarenlang, dat maakt het verhaal alleen maar mooier”, zegt Michiel. Gelukkig heeft hij niet zo lang hoeven wachten. “Op het moment dat het helemaal los ging op P5, de parkeerplaats bij NAC, omdat de club promoveerde, toen wisten we dat we geluk hadden!”

Premiere
Michiel kijkt er ontzettend naar uit om woensdagavond in de café de Bommel in Breda voor het eerst de documentaire te laten zien. “Ik ben ontzettend trots en trots op mijn team. Wat ik mee heb mogen maken is heel bijzonder. Ik heb dingen mogen zien die andere niet zien. Dat is heel bijzonder.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.