Intercity Direct rijdt vaker op tijd! Reizigers blij? ‘Nou nee!’
De meeste reizigers kijken op van het nieuws dat de NS het zelf goed vindt gaan. “Het is wel wat verbeterd, maar er vallen nog steeds veel treinen uit”, zegt een jonge man. Toch lijkt de NS op schema te liggen als het gaat over de gestelde doelen voor 2017. Daar is dan ook hard aan gewerkt, samen met ProRail.
"Zowel op punctualiteit als op zitplaatskans zitten we boven het van ons geëiste niveau”, zegt Roger van Boxtel vandaag in een interview met het AD. "Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoorbeheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.’’
LEES OOK: 'Intercity direct slechtst presterende trein in 2015'
Zo ligt het percentage op tijd vertrokken treinen, met een speling van 5 minuten, rond de 83% procent. Precies goed. Het percentage van de zitplaatskans in de spits ligt met 97% bijna 6% procent hoger dan het doel. En ook de klanttevredenheid is met 75% hoger dan verwacht.
Vorig jaar nog kreeg de NS een flinke boete van het ministerie voor het niet behalen van de gestelde doelen. Dit jaar lijkt een stuk beter af te gaan lopen. Maar, het is nog niet voorbij. De winter komt eraan, en daar is de reiziger angstig voor. “Dat levert altijd veel vertraging op. Ik hoop dat ze daar dit jaar iets aan kunnen doen.”