Jumbo wil België veroveren en met La Place mogelijk naar de VS
Jumbo kocht La Place vorig jaar van het failliete V&D. En nu ziet het serieuze mogelijkheden om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Volgend jaar al zal er volgens Van Eerd een vestiging van de restaurantketen worden geopend op het vliegveld van Seattle. La Place exploiteert al de bedrijfskantines van Google in San Francisco en New York.
LEES OOK: Jumbo: meer omzet en meer online, nu ook eigen tech opleiding
Naast de uitbreiding naar de VS zijn er ook concrete plannen om supermarktwinkels te openen bij onze zuiderburen. Jumbo is zowel bezig met plannen om eigen winkels te openen in België als andere supermarkten over te nemen.
Logisch
"Jumbo heeft in Nederland heel snel het martkaandeel uitgebreid naar 19 procent en ze willen verder groeien. Het is logisch dat ze nu verder kijken", zegt retaildeskundige Paul Moers.
Vooral de stap naar België vindt hij een slimme. "In België zijn supermarkten heel duur. Albert Heijn heeft al eerder overstap gemaakt naar België en dat was een enorm succes." Doordat Albert Heijn en de Belgische supermarktketen Delhaize onder één naam verder gaan, ligt er volgens Moers nu een groot gat voor Jumbo. "Veghel ligt al in de buurt. Het is een slimme stap."
Over de grote plas
De stap van La Place naar de VS is er een met meer haken en ogen, denkt Moers: "Ze hebben al een samenwerking met Google, dus het is begrijpelijk dat ze daar op willen aansluiten. Maar het is wel aan de andere kant van de plas. Je moet een managementteam aannemen dat die markt snapt."
Ook waarschuwt Moers dat de bedrijfsleiding scherp moet blijven: "Eerst konden beslissingen nog bij de koffie op bierviltjes gemaakt worden. Nu is er een enorm hoofdkantoor. Voor je het weet, wordt de operatie zo groot dat je de controle gaat verliezen. Daar moeten ze op letten."