358 miljoen euro, 60.000 pakjes en 2500 extra bezorgers: Sinterklaas in cijfers
Verslaggever Hannelore nam een kijkje bij het postsorteercentrum in Den Bosch.
Sinterklaas in cijfers
In een normale week geven we met z'n allen ongeveer 231 miljoen euro uit aan online shoppen. Tussen 1 november en 5 december werd er dit jaar 71,6 miljoen euro per week extra uitgegeven, wat het totaal aan Sinterklaasinkopen op 358 miljoen euro brengt. Samen met de normale online bestedingen in deze periode, komt het totale bedrag wat we uit hebben gegeven aan online aankopen zelf op 1,51 miljard euro.
Het sorteercentrum van PostNL draait normaal bij 30.000 tot 40.000 pakjes al op volle toeren, maar deze dagen hebben de mannen en vrouwen van de post maar liefst 50.000 tot 60.000 pakketjes per dag te verwerken.
Dat doen ze dan ook met meer mensen dan normaal. In totaal worden er 2500 extra sorteerders en bezorgers ingezet. Op de drukste dagen komen er zelfs 350 mensen van het hoofdkantoor meehelpen om alles aan te kunnen. Ook worden er 350 extra busjes ingezet.
Sorteren bij PostNL
Wanneer je online cadeaus bestelt, komen die uiteindelijk allemaal op de 'snelweg' van PostNL terecht. Aan beide kanten van die snelle lopende band hangen gootjes. Ieder gootje staat voor een bezorggebied en onder aan de gootjes vangen de chauffeurs de pakjes op en stoppen die in hun busjes.
"Het is echt extreem druk nu", zegt chauffeur Marcel. "We zetten extra personeel in, maar het is nog steeds overuren maken." Hard werken dus, en dat moet ook wel, want dinsdag moeten alle pakketjes klaar staan voor het heerlijk avondje.