Gouden Windei: Jumbo Goudeerlijk boerenmaisbrood gekozen tot meest misleidende product
Van de 15.000 mensen die aan de publieksverkiezing van Foodwatch meededen, stemde 31 procent voor dit brood van Jumbo. Volgens foodwatch heeft het brood alleen wat maisstukjes ter decoratie. Het maisachtige gele kleurtje wordt veroorzaakt door de toevoeging van de specerij kurkuma.
Volgens Foodwatch-woordvoerder Sjoerd van de Wouw reageerde Jumbo een beetje vreemd op de 'uitverkiezing' van het Goudeerlijk boerenmaisbrood tot meest misleidende product. "Jumbo gaf aan dat onze aanname dat maisbrood van mais gemaakt zou moeten zijn onjuist is...'"
'Producten worden aangepast'
Op de tweede plaats in de windei-verkiezing - met 21 procent van de stemmen - eindigde de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi. Unilever staat met de Conimex Ketjap Manis Gold op de derde plek. Volgens de consumentenorganisatie is dit 'gewoon schenkstroop met ketjapsmaak'. Ook fabrikant Innocent met het drankje 'Superjuice Framboos& Kers' en de Muesli Vezelrijk van Albert Heijn kregen veel stemmen.
Inmiddels hebben volgens Foodwatch zes van de zeven genomineerde fabrikanten laten weten dat deze producten aangepast zijn of worden aangepast. "Alleen Jumbo niet."
Strengere regels
Het is de achtste keer dat het Gouden Windei is toegekend. Foodwatch hoopt met de verkiezing te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen. In 2016 ging Healthy People blauwe bosbes en framboos er met de 'prijs' vandoor.
LEES OOK: 'Wij staan volledig achter ons maisbrood', Jumbo is het niet eens met Windei-verkiezing