Niet overvallers maar de reizigers zijn nu het probleem in de bus: ‘Ze spugen en schelden’
Busreizigers kunnen sinds 1 december niet meer betalen met contant geld. Deze nieuwe regeling moet de bussen minder aantrekkelijk maken voor overvallers. Ook moet dit de veiligheid van de buschauffeurs vergroten.
Toch verwacht FNV Streekvervoer niet dat hiermee het hele probleem is opgelost. Volgens haar is het gedrag van de reizigers flink veranderd. Zij ziet deze groep dan ook als de grootste bedreiging voor ‘de sociale veiligheid’ van de buschauffeurs.
LEES OOK: Arriva haalt beveiligers van bussen, 'Niet de vraag óf maar wanneer er slachtoffers gaan vallen'
In de eerste maand dat er niet meer contant betaald kan worden, heeft de provincie in overleg met FNV Streekvervoer, het aantal toezichthouders in de bussen verhoogd naar 21. Vanaf volgend jaar zijn dat er nog 15.
Hoewel de vakbond bij dit besluit betrokken was, roept ze de provincie toch op om de maatregel in te trekken. Peeters: “Toezichthouders zouden altijd met z’n tweeën moeten werken, dit gebeurt lang niet altijd. Oost-Brabant telt volgend jaar nog negen toezichthouders, in West-Brabant zullen dit er voortaan zes zijn.
Door onder meer ziekte en achterstallig verlof is het aantal BOA’s in de praktijk nog lager.” De conclusie van Peeters is dan ook: “Op papier klopt het, maar in de praktijk niet”.
Sociale veiligheid
Peeters wil dat de provincie opnieuw kritisch kijkt naar het aantal toezichthouders en de sociale veiligheid van de buschauffeurs. “De provincie bespaart hierop en is dus de grote schuldige in dit verhaal.”
De FNV-regiobestuurster vindt het belangrijk dat de busvervoerders in een veilige omgeving kunnen werken. “De provincie kan de veiligheid van de chauffeurs vergroten door extra toezichthouders in te zetten”, Peeters ziet dit dan ook erg graag gebeuren.