Buschauffeurs zijn lange uren beu: ‘We willen ook een keer naar de wc kunnen’
Om geld te verdienen aan de aanbestedingen van buslijnen - busmaatschappijen moeten van de overheid een licentie kopen om passagiers te mogen vervoeren - wordt geprobeerd om het vervoer zo efficiënt mogelijk in te richten. Lege ritten naar een eindpunt of pauzes leveren geen geld op voor de bedrijven.
Geen tijd
Maar volgens buschauffeur Sooi Van Weegberg ligt de focus daardoor te veel op snelheid en wordt er geen rekening meer gehouden met de chauffeurs én reizigers. “We hebben geen tijd om mensen fatsoenlijk te laten zitten, of iets uit te leggen.”
[youtube:https://youtu.be/m8fwdhdM3uc]
Voor de chauffeurs zijn vooral de pauzes een heikel punt. Tijd om een plasje te plegen is er bijvoorbeeld nauwelijks, omdat we vier uur aan een stuk moeten rijden. Van Weegberg: “We willen graag een keer naar de wc kunnen.”
LEES OOK: Staking legt busvervoer in Brabant plat
Nieuwe CAO
Naast het verlagen van de werkdruk hopen de chauffeurs ook op een nieuwe CAO. 3,5 procent willen ze erbij. Van Weegberg noemt de staking ‘een aanzet voor werkgevers om met een mooi aanbod te komen’.
Van Weegberg benadrukt dat alles is gedaan om het ongemak voor de reiziger zoveel mogelijk te voorkomen. “We vinden het heel vervelend dat mensen hier last van hebben. We hebben een dienstbaar beroep. Daarom hebben we al snel de media opgezocht en maken we het al een week of drie bekend, zodat reizigers voorbereid zijn. Maar het blijft vervelend.”
LEES OOK: Gestrande toeristen op station Eindhoven: 'No buses? What now?'
[tweet:https://twitter.com/alaCartens/status/948823812002516992]