Twee van de gevaarlijkste kruispunten liggen in Brabant: Hoe ziet het ideale kruispunt eruit?

15 januari 2018 om 15:01
nl
Gevaarlijke kruispunten en knooppunten, daar heeft Brabant er genoeg van. Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek maandag dat twee van de vijf gevaarlijkste verkeerspunten van Nederland in Brabant liggen. Maar wat maakt een kruising eigenlijk onveilig? Waarom stapelen sommige verkeerspunten ongeluk op ongeluk, terwijl op andere plekken alles veilig door kabbelt?
Profielfoto van der Valk Tobias van
Geschreven door
der Valk Tobias van

“Er zijn duizenden redenen die ervoor kunnen zorgen dat een kruispunt onveilig is”, zegt verkeersexpert Ruud Hornman. Vaak zijn die redenen van tevoren te bedenken, maar lang niet altijd. “Het kan een burgertuintje zijn die omhoog komt, waardoor een bord niet goed meer zichtbaar is. Soms kan het ook zo stom zijn als een gewenningsperiode, waarbij het verkeer moet wennen aan de nieuwe situatie. Dan zie je dat er de eerste maanden relatief veel ongelukken zijn, en dan neemt het daarna drastisch af.” 

Verwachtingen
Toch zijn er wel een aantal vaste regels waar veilige kruisingen aan voldoen volgens  Hornman. Een van de belangrijkste pijlers voor een veilig kruispunt is dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen van het verkeer. “Typische kruispunten waar het fout gaat, zijn plekken waar de richting die je op moet rijden niet strookt met de verwachting die je hebt.” 

Bij knooppunten op de snelwegen is dit misschien wel nog belangrijker. “Auto’s rijden bijna nooit door als het ze niet duidelijk is waar ze de weg af moeten. Ze willen dan op het laatste moment nog invoegen. Dat zorgt vaak voor problemen.”

Duidelijkheid dus, dat is cruciaal. Verder zijn duidelijke bewegwijzering en goed afgestelde stoplichten veel voorkomende oplossingen. Logisch, maar niet altijd aanwezig: "Soms zie je meteen aankomen dat er ongelukken gaan gebeuren."

Rotonde
Is er eigenlijk zoiets als het ideale kruispunt? Hornman: “Als je puur naar veiligheidsoverwegingen kijkt, dan zou je eigenlijk overal een rotonde zonder fietsers of voetgangers moeten hebben. Dat is per definitie het meest veilig. De snelheid gaat dan praktisch naar nul en het aantal punten waarop er iets fout kan gaan, is het laagst.” 

Maar in steden waar fietsers en voetgangers de dienst uitmaken, is dat niet erg praktisch. “Bij rotondes zijn fietsen ook vaak het kind van de rekening.” 

En ook bij rotondes kan het goed fout gaan. De gevaarlijkste verkeerslocatie in Nederland volgens het onderzoek van RTL Nieuws, het Karel Keizerplein in Nijmegen, is ook een rotonde. "Een rotonde heeft gewoon ook heel veel nadelen. Het Karel Keizerplein is zo onduidelijk ingedeeld, zonder duidelijke lijnen en met stoplichten. Ik snap dat het daar fout gaat."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.